I samband med Tåg i Bergslagens varumärkesarbete och grafisk profil som vi tog fram till och tillsammans med Tåg i Bergslagen i slutet av 2023 tillkom ett helt nytt bildmanér. Planen med det var att fokusera mer på upplevelsen av att resa med tåg än opersonliga bilder på räls, tåg i rörelse och stationsbyggnader. 

Hit skulle vi!

Tåg i Bergslagen har två olika tågtyper, ER1 (dubbeldäckare) och Regina (tvåvagnare), och i och med implementeringen av det nya manéret blev det tydligt att det saknades egenfotade bilder framför allt från insidan av tågen och resenärernas upplevelse. Vi fick äran att hoppa på tåget och fota loss på deras Regina! Fotograferingen genomfördes utifrån konceptet “tågtid”– passagerares olika reseanledningar.

Läs mer om annonskonceptet “Tågtid”.

En utmaning

Ja, det kan man säga att det blev att fotografera på ett tåg i rörelse, med olika ljusinsläpp bokstavligen varje sekund! Men det gick och det blev bra!

Inför en plåtning med modeller i åldrarna från 8 månader till pensionärer krävs ett gediget förarbete. Modeller ska sökas, modellreleaser ska fyllas i, planering och inköp av props ska genomföras, och inte minst; planering ska göras av bilder och filmklipp som ska tas, följt av löpande kommunikation för att säkerställa att alla parter är briefade om dagen och vad som förväntas av dem. PUH!

Utöver allt det var en utmaning i sig att få allting att rulla på under resans gång och att säkerställa att modellerna inte kreverade i försommarens gassande värme.

Så här gjorde vi

Vi reste tillsammans med åtta modeller som skulle symbolisera tre grupper:

  • pensionärsparet på väg mot firandet
  • fotbollsspelarna på väg till träningen 
  • mamman med barn som ska hälsa på hos mormor.

Vardera grupp fick sin plats i tågen och sedan var det bara att beta av listan av bilder och filmklipp som skulle tas.

Hur blev det?

Kolla in! ⤵