Under Visit Dalarnas vingar gick nio unika kulturhistoriska besöksmål i Dalarna samman för att samverka och skapa en profil med internationell dragningskraft. Ett spännande initiativ där United Power var byråpartner.
Det som skulle bli Culture Route Dalarna/Kulturresan i Dalarna, ett pärlband av levande berättelser som varje år lockar besökare från när och fjärran, började med kreativt och strategiskt arbete.
En röd tråd behövde knytas mellan nio besöksmål från Älvdalen i norr till Avesta i söder, i en sammanhängande berättelse.
Ambitionen var att tillsammans attrahera internationella besökare och öka besöksantalet på respektive besöksmål. Att öka kännedomen om kulturen i Dalarna och dess värden och skapa en ökad stolthet och ett stärkt ambassadörskap för kultur och besöksmål i Dalarna.
Här behövdes med andra ord både huvud, händer och hjärta!
Namn och koncept för nätverket:
Culture Route Dalarna, även kallad Kulturresan i Dalarna.
Vi kom fram till att ett pass vore ett effektfullt sätt att presentera, bjuda in och uppmuntra till att göra Kulturresan. Sagt och gjort. I Kulturpasset presenteras besöksmålen på varsitt uppslag, med information och ett erbjudande. Efter ett besök får passinnehavaren en stämpel och när alla nio besöksmål upplevts belönas resenären med en gåva, en handmålad dalahäst märkt med Kulturresan.
Logotyp och grafiskt manér:
Logotypen samspelar med Visit Dalarnas grafiska profil. Ordbildens första bokstav, C, är utformad som en klassisk anfang. Det ger ett uttryck som förmedlar början på en berättelse, tradition, historia och äkthet.
C:et i logotypen plockas också ut som ett grafiskt element för att förstärka identiteten. Ett annat grafiskt element är den streckade linjen, som visar på upptäcktsfärden genom Dalarna och de olika kulturstoppen inom ramen för Culture Route Dalarna. Tillsammans med logotyp, typografi, färger och bilder skapar det en mer levande layout och ett särskiljande uttryck.
Varumärkesplattform:
I nära samarbete med Visit Dalarna tog vi fram en gedigen varumärkesplattform, som inkluderar vision, mission,filosofi, position, kundlöfte, kärnvärden, tillgångar och målgrupper.
Grafisk manual & kommunikationsguide:
Vi tog fram en grafisk manual och en kommunikationsguide, för vägledning och inspiration till aktörerna i nätverket.
Print: Design och produktion av Kulturpasset.
Material till sociala medier:Framtagande av visuellt och rörligt material.
Varje år lockar Culture Route Dalarna resenärer att besöka kulturhistoriska guldkorn runt om i Dalarna.
Samarbetet fortsatte, och lite längre fram tog vi i samarbete med Stratos Cinema fram en film om Kulturresan, och en film för varje besöksmål .