2023 var året då Munchfam gick all in varumärke. En brand book, komplett med varumärkesplattform och grafisk profil skulle tas fram, för nu var nästa anhalt Europa och då kan man verkligen inte se ut hur som helst. Yours truly fick den stora äran att kasta sig in i stormens öga när finnarna knackade på mejlkorgen – sen var det bara att köra i vind!
Att svänga om ett redan existerande varumärke är alltid lite nervöst! Munchfam ville med denna satsning gå från plojiga och lekfulla till mer sofistikerade, så jobbet var stort, kraven och förväntningarna likaså. Till en början ville de behålla den ursprungliga logotypen, men landade så småningom i att det var lika bra att göra allt ordentligt från början.
Vi har krokat arm med Munchfam under några år nu och känner därmed varandra väl. De residerar som sagt i Finland och är dessutom ständigt på språng ute i Europa så att ses i den fysiska verkligheten för en workshop var det inte tal om. Faktum är att det inte ens blev en digital sådan! Vi lirade istället med ett stort mått känsla och gjorde regelbundna avstämningar för att hela tiden ha koll på att vi rörde oss i rätt riktning. Ett upplägg som funkar bra i just denna relation!
Jamen! Resultatet blev ett helt nytt och vansinnigt snyggt Munchfam och en brand book som vi är väldigt stolta över! Thank you Munchfam, for letting us be a part of your exciting journey. Onward!