Det var dags att klä det italienska rödvinet Rio Maggio i en vinnande outfit. Närmare bestämt ta fram en design till tetraförpackningen. Plus förbereda grafiskt material för content och annonsering.
Eftersom Rio Maggio tar plats i ett konkurrensutsatt segment gällde det att hålla tungan rätt i mun och leverera en gedigen design.
Med briefen från Vinia i högsta hugg skred vi till verket. Ledorden var bland annat: ekologiskt, nytänkande, och ”liten by med böljande kullar”. Till skillnad från design av etikett till en vinflaska möjliggör tetran en bredare design. Vi landade därför i att låta motivet täcka hela förpackningen utan avbrott.MotivMotivet fångar de karaktäristiskt böljande kullarna, som utgör fonden under en cykeltur strax utanför Marche. Den lokala pizzabagaren tar pizzan till folket. Alla får smaka – till och med bonden på cykeln!TeknikVi skapade en handritad illustration för att sätta tonen och spegla känslan av rustikt hantverk. De svarta linjerna i kombination med färgsättningen bidrar ytterligare till den handgjorda estetiken. Färgpaletten består av djupa toner som är tänkta att återspegla vinets karaktär.Från förpackning till animationRedan i designfasen hade vi i sikte att kunna levandegöra illustrationen i content och annonser genom att animera den. För att möjliggöra det arbetade vi med lager.
Rio Maggio lanseras hösten 2023 och tar plats på hyllan och i flödet med liv och värme.