Hit skulle vi!

Det var dags att klä det italienska rödvinet Rio Maggio i en vinnande outfit. Närmare bestämt ta fram en design till tetraförpackningen. Plus förbereda grafiskt material för content och annonsering.

En utmaning

Eftersom Rio Maggio tar plats i ett konkurrensutsatt segment gällde det att hålla tungan rätt i mun och leverera en gedigen design.

Så här gjorde vi

Med briefen från Vinia i högsta hugg skred vi till verket. Ledorden var bland annat: ekologiskt, nytänkande, och ”liten by med böljande kullar”. Till skillnad från design av etikett till en vinflaska möjliggör tetran en bredare design. Vi landade därför i att låta motivet täcka hela förpackningen utan avbrott.

Motiv
Motivet fångar de karaktäristiskt böljande kullarna, som utgör fonden under en cykeltur strax utanför Marche. Den lokala pizzabagaren tar pizzan till folket. Alla får smaka – till och med bonden på cykeln!

Teknik
Vi skapade en handritad illustration för att sätta tonen och spegla känslan av rustikt hantverk. De svarta linjerna i kombination med färgsättningen bidrar ytterligare till den handgjorda estetiken. Färgpaletten består av djupa toner som är tänkta att återspegla vinets karaktär.

Från förpackning till animation
Redan i designfasen hade vi i sikte att kunna levandegöra illustrationen i content och annonser genom att animera den. För att möjliggöra det arbetade vi med lager.

Hur blev det?

Rio Maggio lanseras hösten 2023 och tar plats på hyllan och i flödet med liv och värme.