Munchfam – eller Finlands finest som vi ibland kallar dem – paxade oss för framtagande av ett nytt koncept. Gr8, sa vi och tog oss an briefen med både glädje och entusiasm!
Denna gång skulle Munchfams egna chicken wings lanseras och vi fick äran att sätta tänderna i allt från design av förpackningarna till namnet. Fria tyglar och en påminnelse från kunden om att vi är “galnast i Sverige” satte stämningen och styrde riktningen under hela projektet.
Vi gick bananas, helt enkelt! Munchfam är nämligen ett företag med attityd, humor och en rejäl dos underfundighet (precis som vi yay). Vi landade därför i ett snappy namn och lekte loss med både orden och designelementen.
Munchfam är en molnrestaurang – eller cloud restaurant – som helt saknar egna restauranger, men som samtidigt har massor av restauranger… Krångligt, vi vet, så det blir bäst att de själva får förklara:
“With no restaurants, we actually have more restaurants. Say what? We figured there are hundreds of kitchens doing their pizzas, kebabs and what have you day in, night out. Yet those food-making arenas aren’t bustling all the time, there are idle moments. So we bring our recipes and ingredients together with guidance to all kinds a eateries – and suddenly your neighbourhood restaurant will be serving their own fare along with ours, with the recipe of our Michelin Star Main Man.”
De erbjuder flertalet egenkomponerade koncept till restauranger runt om i Norden och har även siktet inställt på Europa. I Stockholm och ett gäng andra utvalda städer i Sverige kan du handla deras käk via Wolt och Foodora.