Hit skulle vi!

Falun2015 skulle bli ett skid-VM ”Beyond all expectations”– bortom upplevelsen på plats och bortom skidåkningen. Vi på United Power hade den stora äran att få vara med på resan dit, i rollen som mästerskapets egna marknadsavdelning! Det innebar att vi arbetade med allt från framtagande av logotyp och den visuella identiteten – en grafisk profil i XXL – till produktion av venue dressing och inramning på plats på Lugnet i Falun.

Vi var även med i framtagandet av de officiella apparna och webbsidorna, liksom film – i form av den officiella VM-vinjetter på SVT – och foto. Vi var med i utvecklingen av guider för media och volontärer, strategi för sociala medier, broadcasthandbok åt SVT och VM-magasinet.  Ja, vi hade kort sagt ett finger (läs: allas händer) med i spelet i samtlig strategi och produktion, både innan, under och efter mästerskapet!

Hur blev det?

Nog blev det ett mästerskap utöver det vanliga! Både på plats på Lugnet, i Falu centrum (inte minst under de välbesökta prisceremonierna) liksom i de digitala kanalerna. Vi sammanfattar det hela i lite gammal och hederlig statistik:

  • 228 000 fysiska biljetter såldes (varav 97 % köptes via webbsajten falun2015.se)
  • 281 600 besökare tog sig till Lugnet för att se på tävlingarna som pågick mellan den 18 februari och 1 mars
  • 3,3 miljoner besökare på sajten
  • Apparna laddades ned hela 200 000 gånger och hade under mästerskapet 70 000 besökare från 167 länder
  • Följare på Facebook: 48 000 (med en räckvidd om 8,1 miljoner användare)
  • Youtube-visningar: 68 000
  • Antal öppnade nyhetsbrev: 160 000

Men ta oss inte på siffrorna! Nedan finns ett gäng härliga bilder (fotograferade av Ulf Palm) på lite av det vi gjorde.