Den 5 augusti 2020 introducerades Instagram Reels i Sverige. Sedan dess har mycket hänt! Det som började som 15 sekunder långa filmklipp har idag utökats till 60 sekunder. Med det har Reels seglat upp som den populäraste funktionen på Instagram. Biblioteket av effekter och de kreativa möjligheterna har mångdubblats (i takt med att TikTok har seglat in i de flesta telefonerna runt om i världen).

För Reels är, kort och gott, Instagrams svar på TikTok – appen som har tagit plats som ett av de största sociala medierna i Sverige med 2,7 miljoner månatliga aktiva användare (en ökning med 8 % mellan 2020 och 2022).

Reels, TikTok och företagen

Reels är – i likhet med TikTok – platsen där varumärken snuddar vid populärkultur och trender, når nya målgrupper och skapar nya typer av värden för sina mottagare. 

I fokus är storytellingen, underhållningen, känsloskapandet och interaktiviteten. Ett enkelt, relaterbart och prestigelöst språk är också superviktigt. 

Drivkraften bakom Reels (och TikTok) är tudelad: autenticitet + identitet, eller om vi ska kliva ned från vår höga häst, äkthet + personlighet. Det innebär att kräng och maskerad reklam fungerar sämre än sämst. Nu mer än någonsin är det dags att börja utforska varumärkets personlighet och värderingar och låta storytellingen ta den plats vi så länge har tjatat om att den måste få!

Suktar du efter mer info om sociala medier, digital marknadsföring och webb? Var inte rädd för att kontakta oss!

Och varför inte prenumerera på vårt nyhetsbrev?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lämna följande fält tomt


Upplägget är väldigt likt Stories. Vad är egentligen skillnaden?

Visst, Stories och Reels har en hel del likheter. Stående format, man kan lägga till musik i bakgrunden och man kan dekorera sitt innehåll med text, emojis och använda ritverktyget. Stories försvinner dock efter 24 timmar, det gör inte Reels. Och Reels erbjuder faktiskt några möjligheter som Stories saknar:

Vad består en bra Reel av?

Först och främst: både Instagram Reels och TikTok bygger på storytelling som appellerar till kultur i första hand. Riktiga människor framför skådespelare. Verkliga situationer framför konstruerade och så vidare.

Därutöver! Reels är:

”Reels is not a style – it’s a VIBE”

som Meta själva uttrycker det. 

Hur skapar man en Reel? 

Steg 1: 

Steg 2: 

Steg 3: 

Du kan tagga personer i din Reel eller bjuda in en samarbetspartner för att synas även för dennes följare. Du kan också lägga till en insamling, eller en plats.

Därefter väljer du om du vill posta ditt filmklipp endast under Reels, eller om den också ska placeras i ditt vanliga flöde. Väljer du att posta även i det vanliga flödet kan du beskära din omslagsbild för att passa det kvadratiska format den kommer ha där.

Vad funkar i Reels-världen? 

Snygga transitions, ergo övergångar, är en stor grej när det kommer till Reels (och TikTok duh). Det ska vara sömlöst, som magi! Det kan exempelvis vara klädombyten, där du snurrar runt och vips så har du en ny outfit på dig, eller kanske hoppar du i ett par nya skor? Du kan klona dig själv när du går eller kanske när du sitter vid ditt skrivbord hemma. Varför inte plocka ut produkter från din datorskärm? Något annat som fungerar är att göra olika aktiviteter i takt till musik, eller bara haka på en trend!

Reels (och TikTok) passar extra bra till DIY-videos, före- och efterklipp, bakom kulisserna på arbetsplatsen eller för ett mer personligt innehåll från de som jobbar där.

Läs mer från skaparna själva om hur du kan använda Reels, dess nya funktioner och vad som trendar på plattformen. (ny flik)

Finns Reels på Facebook?

Ja! Facebook Reels lanserades globalt i början av 2022. Det går även att dela Reels från Instagram till ett offentligt konto på Facebook.

Är Reels verkligen något för företagare?

100 %! Utöver att du kan skapa kreativt och engagerande innehåll, finns det stor chans att hamna i utforskarflödet. Där kan du få betydligt större räckvidd eftersom det som hamnar där sprider sig globalt.

Som företagare har du dessvärre inte tillgång till musiken som privatpersoner har i Reels, men det finns andra sätt att vara kreativ. Våga gå utanför boxen och använd de olika typsnitten som finns, effekter som kan passa ditt varumärke och emojis. Och inte minst: använd ljud från andra!

Klicka på symbolen i mitten längst ner.

Klicka på noterna i vänstra hörnet längst ner.

Klicka på ”spara ljud”. Klart!

Lycka till! Och du! Behöver du hjälp så är du alltid välkommen att höra av dig till oss!

10 snabba tips på hur du maxar din synbarhet genom videoinnehåll på Facebook 

  1. Ladda upp filmer direkt på Facebook, istället för att länka från exempelvis Youtube eller den egna sajten. Originalinnehåll som ger unikt värde för Facebook är innehåll Facebook kommer lyfta. (Värt att notera är att Facebook-ägda Instagram nyligen implementerade nya räckviddsbegränsningar på reels som laddas upp via TikTok med deras vattenstämpel.)
  1. Facebook vill att användaren stannar på Facebook och spenderar mycket tid på plattformen. Därför kommer ditt videoinnehåll prioriteras upp om det får användare att stanna.  Så, gör filmer som din målgrupp faktiskt vill se!  Det är även bra om filmen är en del av en serie. När du laddar upp en video kan du ladda upp flera under samma ”kanal”, då startas nästa film automatiskt när en användare sett din film.
  1. Fånga Facebookarens uppmärksamhet de första tre sekunderna. När man scrollar i FB-flödet spelas filmer som laddats upp direkt på FB automatiskt upp. Det tar ca 3 sekunder för en Facebookare att bestämma sig för attscrolla vidare, därför är de första tre sekunderna i filmen viktiga.
  1. Om du har ljud: Uppmana Facebookaren att klicka igång ljudet. Antingen i den tillhörande texten eller direkt i filmen som en pop-up-uppmaning. Du kan även med fördel texta filmen så man förstår att filmen har ljud (du kan ladda upp en SRT-fil direkt på Facebook).
  1. Gör videon kvadratisk. Eftersom de flesta konsumerar Facebook via sin mobil ska man tänka mobile first. Liggande filmer tar upp liten yta på telefonen, därför är kvadratisk eller stående att rekommendera. (Se vägledning för FB-annonser från Facebook: https://www.facebook.com/business/ads-guide/video)
  1. Gör filmer som skapar engagemang, uppmanar interaktioner och som användare gärna delar med sig av. Fundera på vad som motiverar en Facebookare att dela videon och vad som skulle få dem att berätta för sina vänner om ditt innehåll. Man brukar säga att man delar med sig av innehåll för att man:
    – vill vara social
    – visa vad man tycker i en särskild fråga
    – skryta på ett ödmjukt sätt
    – visa att man var först att hitta filmen
    – få vänner att skratta.
  1. Skapa längre filmer! FB gillar längre filmer som organiskt innehåll (längre än 3 minuter). 
  1. Addera en CTA (call to action) antingen direkt i filmen eller som tillhörande text till filmen. Uppmana Facebookaren att läsa mer, se mer, eller ställ en rak fråga kring: vad tycker du?  Du kan exempelvis. på slutet av filmen lägga in en statisk bild med en CTA, och låta filmen fortsätta några ytterligare sekunder innan den slutar helt.
  1. Tagga personer! Människor som varit med i filmen, människor som nämns i filmen, människor som inspirerat till att göra filmen.
  1. Slutligen – mät! Det bästa sättet för att faktiskt se vad som fungerar är att läsa av siffror. Kolla in Facebook Page Insights. Här kan du se hur länge filmen visats, antal gånger den visats, genomsnittlig tid, när Facebookarna slutade titta på filmen 😱 etc. Genom att förstå din statistik kommer du även börja förstå vad du kan göra för att skapa bättre filmer. 

Bonus för dig som redan kan allt ovan:

  1. Välj ”preferred audiences” när du laddar upp filmen. Det kommer resultera i att filmen visas för den mest relevanta publiken, de som mest sannolikt kommer titta på filmen och engagera sig i ditt innehåll.  
  1. LIVE-videos! När Facebook lanserade Facebook Live ändrades algoritmen för att ranka live videos högre då live skapade och skapar mer interaktion.
  1. Bädda in FB-videos på din hemsida för att nå ännu fler. Fungerar precis på samma sätt som när man laddar upp en film på YT och delar den på sin hemsida. För att hitta koden, leta på filmen du vill bädda in, klicka på drop-down menyn och välj ”bädda in.”

Vill du vässa Facebook-pennan ännu mera?

Läs då och embrejsa våra andra guider om Facebook. Eller kontakta oss så ser vi vad vi kan göra för dig och ditt digitala fotavtryck!