Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Så skapar du den perfekta Facebook-posten

Att hantera sociala medier är en utmaning för alla som sköter framför allt ett företagskonto. Både texter och storlek på både bilder och filmer varierar sig enormt, även vilka tider som är lämpliga att publicera sitt innehåll. För att få så bra effekt som möjligt behöver man som marknadsförare ha koll på vad det är som gäller och vad det är som fungerar. 

Att få engagemang på Instagram är väldigt annorlunda om man jämför med exempelvis LinkedIn eller Twitter, även om man publicerar exakt samma typ av innehåll i grunden… Större varumärken har fattat detta och varierar sina texter för de olika kanalerna, men även mindre aktörer kan såklart dra lärdom och tweeka till sina texter så de anpassas för respektive kanal. På Instagram , LinkedIn och Twitter är hashtags bra att använda, men inte på Facebook (trots att möjligheten finns). På Facebook är det smart att inkludera länkar, men på Instagram behöver man tänka på annat sätt om man vill driva trafik. Lång text kan vara smart, men inte om man hellre vill få trafik till sin hemsida… 

Så hur ser det perfekta inlägget för varje socialt medium ut? Nedan ger vi några tips på vägen! 

  1. Testa att variera längden på texten
    Man brukar säga att kort text (under 120 texken)  tillsammans med en länk ger fler klick, medan en lång text (över 280 tecken) ger mer engagemang.
  2. Ställ frågor!
    Frågor är smart för att väcka intresse. Genom att ställa en fråga kan man få en Facebookare att stanna till och fundera på ett svar. Här kommer ett exempel. Istället för: ”Så skapar du den perfekta Facebook-posten”, kan man skriva: ”Får du ingen räckvidd eller engagemang på ditt innehåll? Inte vi heller! Men nu vet vi hur man ska göra för att tiden man lägger på sociala medier ska ge effekt. Kolla in vår kompletta guide. ✅”
  3. Förenkla copyn och skriv en lista med det viktigaste
    Istället för en lång text, bryt ned det du vill skriva och gör det till ett fåtal punkter istället.
  4. Plocka ut ett citat från din text
    Finns det ett bra citat från filmen/texten/artikeln du refererar till? Testa att lägga in det i en bild för att fånga intresse.
  5. Med emojis blir texter genast lite roligare
    Testa att använda emojis i din copy, det kan hjälpa dig att få mer engagemang då det kan upplevas som mer inbjudande/enklare att börja kommunicera med någon som sänker ribban till kommunikation.
  6. Använd bilder i rätt storlek
    Använd alltid en tillhörande bild eller film när du delar innehåll. Rekommenderad storlek för bilder på Facebook sägs vara 1 200 x 630 pixlar.  Här är en översikt över ideala bildstorlekar för både delade bilder och länkbilder på Facebook.
  7. Dela inte länkar direkt på FB
    Om du skriver en webbadress i din copy dras bilden som anges på webbsidans metadata automatiskt in i ditt inlägg (1 200 x 627 pixlar). Det ser snyggt ut, men ger oftast sämre resultat på räckvidd. Facebook gillar inte när användare lämnar plattformen. Ladda upp en bild separat istället och skriv länken i copyn. Vill du driva trafik in till sajt kan du däremot skapa en trafikannons istället som hjälper dig nå trafikmålet. Se mer om skillnaden mellan sponsrad postning och annons här. Exempel: Länkbilden nedan gav 93 visningar. Bilden med länk i texten gav 180 visningar.

 

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!