Varför behöver man ha koll på Svenskarna och Internets årliga rapport? Jo, för om man har någon typ av synbarhet på digitala medier är det bra att veta hur vi svenskar beter oss på just dessa kanaler. Framför allt om man väljer att marknadsföra sig på sociala kanaler är faktiskt rapporten ett måste.
För att du ska slippa läsa igenom Svenskarna och Internet 2022 massiva rapport på 298 sidor så har vi gjort jobbet åt er och summerat det viktigaste.
Rapporten bjuder inte på revolutionerande upptäckter, men det är förstås alltid kul att få statistik, framtidsspana och få en någorlunda förståelse över vilket håll trenderna går. Så luta dig tillbaka, ta del av statistiken nedan och reflektera en stund över din egna verksamhet.
Det hände mycket under Coronaåren när allt fler stannade hemma och sökte sociala kontakter på andra platser, men under 2022 skedde inga större förändringar kring hur många svenska internetanvändare som använder sociala medier. Siffran ligger kvar på 84 % dagliga användare.
Det vi kan avläsa från statistiken är att:
Intressant att nämna är att på topp-listan över de 5 sociala medierna som används varje dag hamnar:
Låt oss inte glömma de yngre kanalerna. Precis som tidigare år kan man se att varje generation vill hitta sin egna sociala mediekanal att hänga på.
På Facebook och Instagram följer man kompisar och delar eget material, 50 % av användarna uppger att de delar innehåll. Om man jämför detta med TikTok kan man se ett annorlunda beteende, här delar endast 19 % innehåll.
Användandet ökade under Pandemin, men nu under 2022 avtog det igen. Man kan dock se en ökad användning varje vecka hos privat sektor samt hos tjänstemän. LinkedIns användare är mestadels i ålder 32–62 även om man också kan se att studenter hittar hit.
Det kan vara intressant att veta att allt fler väljer att följa företag på sociala medier, faktiskt så många som 4 av 10 uppger att de gör det. Utav 90-talisterna är det så många som 71 % som följer företag och varumärken, bland 80-talisterna är motsvarande siffra 58 %. Den vanligaste plattformen man vill följa företag och varumärken på är Instagram följt av Facebook och LinkedIn. Det skiljer sig dock något beroende på generation där de yngre hellre följer företag på Youtube och TikTok.
Så här svarade användarna på frågan: Följer du några varumärken eller företag i sociala medier?
Det här var en kort summering av blocket som handlar om sociala medier. Ta del av hela rapporten om Svenskarna & Internet 2022 på Internetstiftelsen.
Var bör du som företag synas och varför? Är du vilsen? Vi tar gärna ett rådgivningsmöte om du känner att du villhöver någon att hålla i handen när det kommer till sociala medier. Vi hjälper till med allt från strategi till utbildningar.