Använder du Instagram Stories för företagets konto? De har en lättsammare karaktär än mer tidskrävande Reels och de tillrättalagda bilderna i det statiska flödet. De ger utrymme för att ta ut de kreativa svängarna, eftersom de lever kvar i endast 24 timmar. Om man inte väljer att spara dem som en Highlight – eller Höjdpunkt – i profilen, förstås! Läs vidare för att lära dig det du behöver veta och ta del av våra bästa Storytips! 

Att lägga ut innehåll på Instagram Stories är ett måste idag. De allra flesta Instagram-användarna engagerar sig själva i Stories istället för att posta direkt i flödet. För företag är det viktigt främst eftersom de erbjuder en möjlighet att placera sig top of mind hos sina följare. Stories syns i överkant i flödet när man klickar sig in i appen, och när en användare interagerar med ett specifikt kontos Stories premieras det kontot i ordningen. Aktiva Stories ger dessutom ett intryck av att även själva kontot är aktivt och därmed värt att följa.

1. Lek & var kreativ med text, bild & färg

Stories är platsen för att personlighet och lek. Använd gärna roliga GIF:ar och emojis, gör en Boomerang istället för en vanlig stillbild och skriv med färgglada texter i olika fonter. Vill du även få en skuggeffekt på din annars ganska platta text? Klicka på Aa-ikonen igen och skriv exakt samma text fast i en annan färg. Ta sedan en av texterna och lägg dem omlott.

Låt fantasin flöda och testa dig fram. Men tänk på att det kan vara bra att ha bestämda filter och en färgpalett, så att du utnyttjar företagets visuella bild- och formspråk. Även om Stories är friare är det ju viktigt att spela på igenkänningen av ditt varumärkes stil. Glöm inte att lägga till hashtags och platser, som du enkelt kan gömma bakom GIF:ar eller andra emojis. Det gör att folk lättare kan hitta dig samtidigt utan att din story blir för plottrig.

2. Engagera med roliga funktioner i Stories

Oavsett hur många följare du har bör du alltid sträva mot att öka deras engagemang. Här är Stories en riktig guldgruva av möjligheter för företaget att sänka trösklarna för interaktion! Genom att göra det får algoritmen hintar om att mottagarna gillar ditt innehåll och premierar dig därmed. Det går dessutom att driva trafik till företagets hemsida genom effektiva och roliga funktioner:

Frågor erbjuder en möjlighet att uppmana dina följare att ställa sina frågor till dig. Det är ett perfekt sätt att skapa starkare band till dem. Glöm inte att dela svaren (tillsammans med relevanta länkar).
Polls – skapa intresse, öka medvetenhet eller låt följarna påverka något. Vi människor kan helt enkelt inte låta bli att tycka till när vi får chansen.
Nedräkning – skapa förväntan inför event, tävlingar eller lanseringar.
Quiz är det ultimata sättet att sprida kunskap, underhålla och engagera!
Swipe up-funktionen är tillgänglig för konton med över 10 000 följare. Om det är du bör du verkligen utnyttja denna möjlighet att få följare att enkelt svepa upp för att komma direkt till webbsidan du vill få trafik till.

TIPS! Färre än 10 000 följare?
Om du inte kan använda swipe up-funktionen, lägg in några GIF:ar i din story som hänvisar till din “link in bio”.

3. Komma till saken, eller dra ut på det?

Man har störst antal tittare på första sekvensen – därefter är det många som droppar av. Det ställer en del krav på utformningen. Om hooken är tillräckligt bra ökar naturligtvis chansen att dina tittare hänger kvar. Men ännu bättre är att dela upp informationen i flera olika Stories som följer på varandra, där mottagaren behöver klicka sig vidare för att få hela “storyn”. Smart är också att ladda upp alla dina sammanhängande Stories som utkast och publicera dem direkt efter varandra. På så sätt får dina mottagare tillgång till hela luntan utan avbrott. 

Med det sagt: posta inte för många Stories efter varandra, folk tröttnar. Vill du visa en lång dag med många bilder? Posta 3–4 i taget med pauser emellan.

4. Ljud & text i Instagram Stories!

Tänk på att många kollar på Stories utan ljud, kanske sitter på jobbet eller på bussen. Om du postar ett klipp är det därför bra att texta det man vill säga.

5. Tema i Insta Highlights

Highlights är utmärkta för innehåll som exempelvis presenterar företaget och erbjudandet. De fungerar nämligen som ett skyltfönster för potentiella följare, som klickat sig in i profilen. Syftet med dem bör därmed vara att skapa en bild av företaget för den oinvigde. Bra också att ge varje highlight en egen ikon för ett renare intryck.

Suktar du efter fler tips och idéer för Instagram? Följ oss! 

Vill du bli bättre på Sociala medier i största allmänhet? Kanske behöver ditt företag en strategi, en inspirerande workshop eller utbildning? Läs mer om våra tjänster inom Sociala medier eller hör av dig direkt till Jessica.

Läs mer om företagets närvaro på sociala medier. 
Läs mer om videolängd och bildstorlek på sociala medier. 

Läs mer om annonsering på sociala medier.