Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Så blir du bäst på Instagram Stories

Använder du Instagram Stories? Det är nästan ett måste idag då följare engagerar sig mer på stories än direkt i flödet. Vi får en ärligare inblick i våra vänners liv eller vad som händer bakom kulisserna på företaget som vi följer – bilder och händelser behöver inte vara så ”perfekta”.  Om du vet hur du bäst använder Instagram stories kan det innebära stora framgångar för ditt varumärke och för dina affärer. Du behöver ingen stor budget och du behöver inte vara ett tekniskt geni. Här ger vi dig de tre bästa tipsen för att få fart på följare och trafik:


1. Lek och var kreativ med text, bild & färg

Här har du chansen att vara personlig och lekfull. Använd gärna roliga GIF:ar och emojis, gör en Boomerang istället för en vanlig stillbild och skriv med färgglada texter i olika fonter. Vill du även få en skuggeffekt på din annars ganska platta text? Klicka på Aa-ikonen igen och skriv exakt samma text fast i en annan färg. Ta sedan en av texterna och lägg dem lite omlott.

Låt fantasin flöda och testa dig fram. Men tänk på att det kan vara bra att ha förberett några filter och en färgpalett att välja bland, så du skapar visuell igenkänning som överensstämmer med ditt varumärkes stil. Glöm inte att lägga till hashtags och plats som du kan gömma bakom GIF:ar eller andra emojis. Det gör att folk lättare kan hitta dig samtidigt som din story inte blir för plottrig.

2. Engagera med roliga funktioner

Oavsett hur många följare du har kan du alltid öka deras engagemang och därmed driva mer trafik till din hemsida genom effektiva och roliga funktioner:

Livevideo – utmärkt vid event eller lanseringar, svara på frågor och uppmuntra tittarna att klicka på länkar för mer information eller för att köpa en produkt.
“Ställ mig en fråga”– perfekt för att skapa starkare band till följarna. Glöm inte att dela svaren där du samtidigt kan lägga in länkar
Röstning –  skapa intresse, öka medvetenhet eller låt följarna påverka något.
Nedräkning – skapa hype inför event, tävling eller lansering.
Quiz – perfekt för kunskapsspridning, underhållning, tävling och engagemang.
Swipe up-funktionen – Om du har över 10 000 följare bör du verkligen utnyttja detta. Dina följare kan enkelt svepa upp för att komma direkt till webbsidan du vill få trafik till.

TIPS! Färre än 10 000 följare?
Om du inte kan använda swipe up-funktionen – lägg in några GIF:ar i din story som hänvisar till din “link in bio”. Kul och effektivt!

3. Kategorisera dina stories i höjdpunkter

En Instagram Story i all ära, men den lever bara i 24 timmar. För att du ska få ut mer av Instagram Stories kan du enkelt spara stories till dina höjdpunkter, och strukturera upp dem i olika kategorier som exempelvis “Om oss”, “Tips” och “bakom kulisserna”. Använd ikoner för ett renare intryck! Det gör det lättare för dina följare att hitta det de ska. Den höjdpunkt du senast uppdaterade hamnar alltid först, tänk därför på att prioritera höjdpunkter som gynnar ditt varumärke och därmed ger dig mer trafik dit du vill. 

För fler tips och idéer: Följ oss på vår Instagram här. Där lägger vi emellanåt upp tips och trix specifikt för just Instagram Stories. 

Vill du bli bättre på Sociala medier? Kanske behöver ditt företag en strategi, en inspirerande workshop eller utbildning. Vi kan hjälpa er med detta! Läs mer om våra tjänster inom Sociala medier eller hör av dig direkt till Jessica eller Klara.

Läs mer om företagets närvaro på sociala medier. 
Läs mer om videolängd och bildstorlek på sociala medier. 
Läs mer om annonsering på sociala medier.

 

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!