Hej du digitala eftersläntrare, du är inte ensam! Det är många som inte vet vilket håll de ska gå när det kommer till webb och digital marknadsföring.

Så här säger dina likasinnade:

Digital transformation är ett uttjatat begrepp för oss som reklambyrå och marknadsföringsrådgivare, men trots att vi tycker att det här var något som det talades mycket om för flera år sedan så är det många företag som inte ens påbörjat sin digitala övergång. Genom att undersöka hur digital teknik kan användas till att förbättra företagets verksamhet, effektivitet och räckvidd kan man både förbättra den befintliga verksamheten men även samtidigt skapa helt nya möjligheter.

De större aktörerna har redan passerat detta stadie, men många mindre företag vet inte ens var de ska börja och av den anledningen görs ingenting vilket såklart inte är bra. Därför har vi skrivit ihop en checklista med saker du som företag kan börja med att se över. Någonstans måste man ju börja.

    1. Nästan alla medarbetare berörs och en del av dem, som marknad, kundservice och IT, kommer bli högst påverkade. Börja prata om hur ni som företag kan blir mer digitala och försök få medarbetare att komma med idéer. Ha förslagsvis en strategidag eller kanske en workshop för att tillsammans sätta en gemensam digital vision. Detta görs med fördel tillsammans med oss på United Power.
    2. Hemsidan är navet för extern kommunikation, även om ni inte är en e-handel eller särskilt digitala i dagsläget. Är din hemsida mer än 2 år gammal och du inte arbetat aktivt med den är det dags att göra en översyn. Finns ett tydligt mål med vad du vill att besökarna ska göra på hemsidan, stöttar hemsidan det målet och …  
    3. Mäter ni rätt saker i Google Analytics? Om inte – Låt oss hjälpa er och dessutom automatisera tydliga rapporter. Ni behöver inte lära er allt om Analytics, men det är bättre än de flesta inser. Utan att kunna läsa av trafiken och MÅLEN på er sida kommer ni inte kunna utvärdera vad som fungerar bra, dåligt eller vad som kan bli bättre. Här kan du läsa vår tydliga artikel om hur vi bygger en bra grund.
    4. Sociala medier Finns ni på de sociala plattformarna där era kunder är? Förmodligen, men gör ni rätt saker där och vad borde ni göra och varför? Mer om närvara på sociala medier kan ni läsa här, eller varför inte boka in oss att göra en översyn av er närvaro och komma med förslag på förbättringar. 
    5. Bilder och filmer. Konsumenter handlar med ögonen. Att ha bra bilder är viktigare än vad du tror, även för “osexiga” branscher. Se över hur ni presenterar er idag och vad ni har för bilder synliga på era egna kanaler. Här kan du se några av våra fotouppdrag.
    6. Texter är viktiga. De bör tala till läsaren lika trevligt och informativt som er bästa säljare. Dessutom kan de hjälpa er att ranka bättre på…
    7. GoogleJa hur syns ni när ni efterfrågas? Har ni Google My business för när man googlar ert varumärke och syns med bilder, öppettider, karta osv? Hur presenterar ni er i de organiska Googleträffarna? (Testa själv genom att googla “site:dindomän.se” men utan “, så visar google bara era sidor – ser det bra ut?) Vi kan både SEO och Adwords och brukar inleda med att se över er sajt, SEOn och Adwords om ni har, och hur det ser ut i dagsläget samt konkretisera förbättringsåtgärder.

Det här var sju korta tips för att lägga en vettig digital grund.  

Vi har gjort många Digitala Strategier genom åren, både stora och små, bland annat för Visit Dalarna, Göthes Industribeslag, Leksand Sommarland för att nämna några. Kontakta oss så hjälper vi er!

Men oavsett var du som företagare befinner dig i övergången så kan vi hjälpa dig. Vi kan göra en analys eller gå bredvid och guida dig steg för steg. Vi vet att det är en djungel därute, men vänta inte längre. Klicka dig runt på vår sajt och ta kontakt, så reder vi ut hur vi bäst kan hjälpa dig!