Visit Dalarna samlar allt om turism i Dalarna och behövde en digital strategi. De skulle bygga ny webbplats och förbättra sin digitala marknadsföring. United Power fick uppdraget att konkretisera hur det skulle gå till. Hur skulle den nya webben struktureras, designas och fungera? Vilken teknisk funktionalitet behövdes, hur skulle besökaren enkelt navigera, inspireras och hitta både vad de söker efter och även hitta vad de inte visste att de ville ha? Över 6.000 aktiviteter, hundratals boenden, recensioner, artiklar, SEO, Adwords, användarvänlig teknik samt relevant resultatmätning och rapportering, ska jobba tillsammans för att bygga den självklara digitala portalen till Dalarna. Ett spännande och komplext uppdrag som utfördes våren 2018 och fortsätter än idag.
Resultatet? En väl underbyggd digital strategi, som förenklar både för Visit Dalarnas medarbetare och partners att få överblick över vad som ska göras, hur och när. En roadmap med konkreta åtgärder per område togs fram för att konkretisera strategin i åtgärder. Samt givetvis wireframes för navigation och mängder av design-skisser för nya sajten så att deras utvecklare kunde börja bygga.
Dessutom en marknadsföringsstrategi med samma upplägg, ansvarsfördelning, KPI:er och mätbara mål i linje med de övergripande målen för både sajt, kundnöjdhet och marknadsföring. Vi planerade och genomförde uppsättning av Adwords, SEO-projekt baserade på att de själva skulle äga ranking-mätningen, hur de skulle bli bättre på sociala medier, samt bättre uppsatt Google Analytics med både Målspårning och E-handelsspårning samt löpande resultatrapportering och utbildning i hur de kan agera på rätt data.
De “mjuka” resultaten blev ett tätt och förtroendefullt partnerskap som fortskrider under denna stora digitala transformation mot ett hela tiden bättre strategiskt arbetssätt.