Hit skulle vi!

Julstämning, samhörighet och puls var ledorden när Stadsliv Borlänge började planera sitt nya evenemang: Borlänge Julfestival! Vi tog plats i släden och trollade fram koncept, kommunikationsplan samt material för marknadsföring.

En utmaning

Eftersom det var första gången Julfestivalen hölls, saknades strategi och material sedan tidigare. Ett konkret koncept och erbjudande behövdes! Inte minst för att kunna informera verksamheter – butiker, föreningar och företag – om festivalens upplägg. En festival gör man tillsammans!

För att få till ett nytt och fräscht intryck, som samtidigt kommunicerar Stadsliv Borlänges grafiska manér behövde vi element som gick att återanvända för att skapa konsekvens i kommunikationen.

Eftersom information gällande festivalens program, deltagande verksamheter och line-up för musik damp ned i beställningskorgen kontinuerligt, krävdes arbete med hemsidan, som skulle agera som ett nav för borlängebon.

Så här gjorde vi

Foton saknades alltså, vad gör man då? Jamen man går all in på illustrationer! Stadslivs originalutseende blev julifierat, tomtar kom till och färgerna ändrades. Vi tog fram logotyp, stickers och illustrationer att använda i marknadsföringen, både som fristående bilder och ovanpå andra. 

Med text, bild och ljud skapade vi innehåll till sociala medier och annonser, affischer, program-folder, infartsskyltar, karta över området, tidningsannonser, Facebook-event, undersidor till stadslivborlange.se… ja, när det kommer till kommunikationen var vi med in i minsta detalj!

Dessutom fotograferade vi för kommande år.

Animation på Borlänge Julfestival 2022:s logotyp

Hur blev det?

Vårt koncept, produktion av material och paid social-strategi resulterade i:

  • 1700 personer som visade intresse för evenemanget på Facebook.
  • Mellan Stationsgatan och Sveatorget under lördagen rörde sig ungefär 4500 personer, vilket var en ökning på 80 % om man jämför med vanliga lördagar.
  • Antalet besökare på Kupolen under lördagen var 18 % fler än vanligt.

Annonserna på sociala medierna:

  • nådde 67 664 personer,
  • exponerades 144 912 gånger,
  • klickades på 4 047 gånger (varav 762 till hemsidan)
  • och fick 389 evenemangssvar.

Besök på hemsidan:

  • 3500 besök till hemsidan inför och under festivaldagen. 

Sociala medier – Inläggen på Instagram:

  • Antalet instagramkonton som nåddes under november–3 december ökade med 1 889 % (26,1 k)
  • Interagerande konton ökade med 659 % (319)
  • Följarantalet ökade med 2,7 % (till 1881) 

Sociala medier – Inläggen på Facebook:

Vi publicerade 13 inlägg som

  • nådde 55 279 personer (november–fram till evenemanget)
  • interagerades med 8812 gånger
  • delades 127 gånger
  • och gav 113 nya följare

Omnämningar i tidningar/radio etc.

Festivalen uppmärksammades även i tidningar såsom Borlänge Tidning och Dalabygden.

United Power och Stadsliv Borlänge

Sedan Stadsliv Borlänge kom till oss har vi haft ett gediget samarbete med konceptutveckling och projektledning, vilket vi såklart tycker är extra roligt. Vi hoppas att Stadsliv Borlänge och Borlängeborna är lika nöjda som vi med julfestivalen, och att vi fortsättningsvis arbetar för en starkare stadskärna i Borlänge.