Julstämning, samhörighet och puls var ledorden när Stadsliv Borlänge började planera sitt nya evenemang: Borlänge Julfestival! Vi tog plats i släden och trollade fram koncept, kommunikationsplan samt material för marknadsföring.
Eftersom det var första gången Julfestivalen hölls, saknades strategi och material sedan tidigare. Ett konkret koncept och erbjudande behövdes! Inte minst för att kunna informera verksamheter – butiker, föreningar och företag – om festivalens upplägg. En festival gör man tillsammans!
För att få till ett nytt och fräscht intryck, som samtidigt kommunicerar Stadsliv Borlänges grafiska manér behövde vi element som gick att återanvända för att skapa konsekvens i kommunikationen.
Eftersom information gällande festivalens program, deltagande verksamheter och line-up för musik damp ned i beställningskorgen kontinuerligt, krävdes arbete med hemsidan, som skulle agera som ett nav för borlängebon.
Foton saknades alltså, vad gör man då? Jamen man går all in på illustrationer! Stadslivs originalutseende blev julifierat, tomtar kom till och färgerna ändrades. Vi tog fram logotyp, stickers och illustrationer att använda i marknadsföringen, både som fristående bilder och ovanpå andra.
Med text, bild och ljud skapade vi innehåll till sociala medier och annonser, affischer, program-folder, infartsskyltar, karta över området, tidningsannonser, Facebook-event, undersidor till stadslivborlange.se… ja, när det kommer till kommunikationen var vi med in i minsta detalj!
Dessutom fotograferade vi för kommande år.
Vårt koncept, produktion av material och paid social-strategi resulterade i:
Annonserna på sociala medierna:
Besök på hemsidan:
Sociala medier – Inläggen på Instagram:
Sociala medier – Inläggen på Facebook:
Vi publicerade 13 inlägg som
Omnämningar i tidningar/radio etc.
Festivalen uppmärksammades även i tidningar såsom Borlänge Tidning och Dalabygden.
Sedan Stadsliv Borlänge kom till oss har vi haft ett gediget samarbete med konceptutveckling och projektledning, vilket vi såklart tycker är extra roligt. Vi hoppas att Stadsliv Borlänge och Borlängeborna är lika nöjda som vi med julfestivalen, och att vi fortsättningsvis arbetar för en starkare stadskärna i Borlänge.