Dalskidan är ett företag i Sälen som erbjuder köp och service av alpin- eller längdutrustning. De har både en fysisk butik och en e-handel som vi fick äran att ta fram. De erbjuder även uthyrning av alpin- och längdutrustning som man kan boka online.
Den tidigare sajten representerade inte riktigt Dalskidans expertis, positionering och historia. I och med detta, tillsammans med att sajten inte riktigt presterade som man önskade stod det på önskelistan, inför säsongen 24/25, en ny e-handel med högre konverteringsgrad.
Dalskidan stod inför ett dilemma inför framtagandet av den nya e-handeln. ”Hur ska vi rikta oss åt både privatpersoner som vill köpa och hyra skidor och tillbehör – och samtidigt rikta oss åt företag som vill främja skidsporten i Sverige?”. Ett fokus på en tuledad målgrupp satte framför allt UX-arbetet på sin spets.
Vid framtagandet av sajten krävdes även en tydlig process för hur vi bäst migrerar samtliga produkter från tidigare WooCommerce-uppsättning och samtidigt SEO-optimerar produkt-kategoriträd och gör det enkelt för Dalskidan att själva arbeta vidare med sajten.
Arbetet inleddes med en kartläggning av redaktionella funktioner som Dalskidan önskar för sitt vidare arbete med sajten, och tekniska specifikationer mellan olika system, så som lagerhantering (med det fysiska lagret), en synk mellan deras uthyrningssystem och kassabetalningar.
Därefter satte vi igång ett gediget UX- och UI-arbete där vi utifrån verksamhetens målgrupper, och Dalskidans önskade (visuella) tonalitet och positionering – för att sedan utveckla sajten.
För att e-handeln effektivt ska kopplas på med Dalskidans övriga marknadsföring i bland annat Meta och Google Ads implementerade vi även mätning i Google Analytics 4 med en tillhörande cookielösning.
Kika på nedan bilder, och klicka gärna in på deras webbplats!
Vi kan även meddela att e-handeln hittills presterat bättre än tidigare år – utan den marknadsföring som rullat tidigare år. Stay tuned for numbers.