I september 2022 kom Falu Energi & Vatten till oss med ett brådskande uppdrag. Det kommunala elbolaget önskade nå ut till invånare i kommunen och berätta om arbetet man gjorde för att hålla elpriserna nere. Man hade bestämt sig för att ta fram ett nytt elavtal, exklusivt för boende inom Falu kommun.   

När vi fick sätta igång med framtagande av idé, koncept, design och kommunikation var i stort sett det enda som var fastslaget namnet; Falupriset. Och att erbjudandet till största del skulle utgöras av Falu energi & Vattens egenproducerade tillika fossilfria el. 

Utmaning

Läget på elmarknaden var vid tidpunkten spänt, många höjda röster hördes och oron var stor hos de flesta husägare runt om i landet. Det var inte läge att sväva ut eller krångla till det på budskapsnivån och tidsramen var som sagt snäv. 

Vår lösning

Uppdraget var alltså att ta fram en strategisk lösning för hur det nya erbjudandet skulle paketeras, presenteras, kommuniceras och marknadsföras. I och med det stora utrymme elpriserna tog i media, och den allmänna oron som de flesta upplevde, såg vi relevans i att hålla budskapet kort och enkelt.

Huvudbudskap

Med huvudbudskapet ”Vårt ellöfte” och det kompletterande manifestet, öppnade vi upp till transparent, trovärdig och tillgänglig kommunikation. Lokalt fokus var en självklarhet, att spela med öppna kort och underbygga med faktisk kunskap likaså. 

Bildlösning

I centrum för bildlösningen placerade vi Per, Produktchef el på Falu Energi & Vatten, som fick vara budskapsbärare och talesperson. På så sätt ville vi göra kampanjen till något mer än renodlat och konfrontativt sälj. Både Pers roll och gedigna kunskap bidrog till att kommunikationen blev mer “nära” och personlig.  

Idén och det övergripande budskapet valde vi sedan att bryta ned och anpassa efter respektive insats och media. Hela tiden utifrån ”the marketing funnel” för att säkerställa största möjliga genomslag.

Lösningen innefattade:

  • Strategi, idé och koncept (utifrån the marketing funnels fyra faser)
  • Film, bildlösningar, copy och budskap, kreativt uttag till:
    • Kampanjsida på fev.se/ellöfte
    • Contentpaket för sociala medier
    • Strategi för paid social
    • Annonser, sociala medier
    • Annonser, print, kundpinne till livsmedelsbutiker osv.
    • Google Display ads och Google ads
    • Push till kund-appen 
    • (Print: Affischer)

Resultat

Den ursprungliga planen var att printa de affischer vi tog fram skiss på i förslaget. Det lades dock på is eftersom man helt enkelt inte behövde nå ut bredare – antalet nya kunder var under de första veckorna efter lansering långt över förväntan. Mottagandet var således positivt, vilket kom fram i direktkontakt med kunder, i sociala medier och i pressen – exempelvis i en artikel i Tidningen Energi – och -radion. 

Några uttag:

Tillgänglighetsanpassad film (som användes i en Meta-annons)

Vi tillgänglighetsanpassade kampanjsidan på fev.se enligt WCAG 2.1.