Under våren 2022 stod det klart: Friskis & Svettis Borlänge skulle få göra verklighet av drömmen om ännu en träningsanläggning. Denna gång i Borlänge centrum och i form av ett gym, för att möta önskemål om utökade öppettider och fler träningsmöjligheter för de många medlemmarna. Som deras partner skred vi snabbt till verket för att ta tillvara alla kommunikationsmöjligheter och maxa genomslagskraften!

Hit skulle vi!

Nyheten innebar självklart en möjlighet att dels få befintliga medlemmar att stanna och dels att attrahera nya! Det var därmed viktigt att fånga alla tillfällen att skapa buzz och förväntningar. Krasst var målet att ingen borlängebo skulle förbli ovetande om den nya satsningen. 

Så här gjorde vi!

Vi inledde arbetet med ett rådgivande uppstartsmöte där vi började skissa på en kommunikationsplan, komplett med tidsplan, prioriterade aktiviteter och mätbara mål. 

Eftersom målgruppen var bred (16–80 år. Primär: studenter, folk som jobbar och andra som rör sig i centrum om dagarna – potentiella medlemmar. Sekundär: resterande borlängebor – befintliga medlemmar) var det viktigt att satsa på en bredd av både egna, köpta och förtjänade digitala kanaler. Liksom printmaterial och täckning av fönster vid de nya lokalerna. Konceptet fick namnet “Friskis goes city”. 

Content

I konceptet ingick allt från idé och uttag för sociala medier, paid social och pressbearbetning. Vi hanterade de sociala medierna och satte ihop ett paket av organiska inlägg som visade hur processen på plats fortskred, tillsammans med mer lättsamt, rörligt material som frontades av gymansvarig på föreningen, för att addera en personlig touch. Syftet var att bibehålla temat top of mind hos följare på Instagram och Facebook, utan att helt låta det ta över flödet. 

Paid Social 

Det organiska materialet kompletterades av paid social med målsättning att få fler följare, i kombination med en räckviddsannons som berättade om nyheten för att kostnadseffektivt nå ut brett. En trafikannons ledde till den landningssida på webbplatsen som tagits fram för ändamålet. Här var det viktigt att göra det enkelt för besökare att konvertera till de nyhetsbrev som man skickade ut en gång i månaden. I dem fick mottagaren förhandsinformation om hur arbetet i lokalerna fortskred. 

Print

Vi fick även äran att tänka till kring hur man kunde börja teasa om vad som komma skulle på plats i stan. Gatan har stor genomströmning av folk både dag- och kvällstid, så när fönstren skulle täckas tog vi fram en lösning som tillät folk att smygkika in genom hål som placerades i både barn- och vuxenhöjd. 

Hur blev det?

Det blev ett stort genomslag i både egna kanaler och i media. De digitala satsningarna fick stor spridning med små medel och intresset från lokala medier var stor med intervjuer på plats i och utanför lokalerna. Medlemsantalet gick från 7200 till 8000 under året.