I kölvattnet av en pandemi som i mycket ritat om marknadsföringslandskapet är det massor man som företagare behöver ha koll på för att maxa sina förutsättningar. Konsumenternas förväntningar och kraven kring hållbar utveckling är två saker som starkt influerar trenderna för marknadsföring under det kommande året. Likaså vikten av att bygga varumärke, ingå strategiskt smarta samarbeten och att våga sticka ut i kommunikationen. 

Vi har listat 10 av de viktigaste trenderna som företag behöver förhålla sig till 2022, häng med!

1. Varumärket är viktigast 

Där marknadsföringsbudgeten tidigare varit inriktad mot sälj pekar allt mot att de som skiftar fokus till varumärkesbyggande aktiviteter har allt att vinna. Idag har alla kunder tillgång till information och kunskap om varor och tjänster, därför blir det vitalt att skapa och upprätthålla relationen till kunden. 

Hur? Genom att visa vilka ni är – varumärkets personlighet – och vilka värden ni har att erbjuda, utöver de tjänster eller produkter ni säljer. 

I och med de ständigt ökande förväntningarna blir det centralt att ta fram och konsekvent jobba och kommunicera efter en röd tråd, som håller samman varumärket – oavsett i vilken kanal kunden befinner sig. Om man ska kunna vara med i konkurrensen om kundernas uppmärksamhet krävs igenkänning i allt från utseende och tonalitet till bemötande och värdeskapande. 

Målet med det hela är som alltid att skapa lojalitet och stanna kvar top of mind hos sina kunder – både de befintliga och de potentiella. 



2. Varumärkesaktivism – etik och ett högre syfte! 

Det låter kanske drastiskt, men det handlar helt enkelt om existensberättigande i en värld där allt fler krav och förväntningar skapar förutsättningarna för ett varumärkes vara eller icke vara. Konsumenternas åsikter och värderingar styr både deras val och prioriteringar – och de förväntar sig att företag agerar hållbart. 

EU vill skärpa lagen kring företags hållbarhetsrapportering med en bindande standard som idag berör alla företag med fler än 250 anställda. Även om man inte berörs av detta lagkrav idag, är det nödvändigt att “våga prata om det”. Tänk på att löpande kommunicera ert högre syfte: hur ni stöttar etiska motiv, jobbar med hållbarhet och gör andra val som bidrar till en bättre värld.

Likgiltighet och ovilja att visa transparens i frågor om hållbar utveckling och vad man gör för att bidra till att göra världen till en bättre plats, riskerar att placera varumärket i limbo.

3. Våga sticka ut!

Ta en sekund och fundera på vad det är som berör och skapar engagemang hos era kunder. Att kommunicera hållbarhet, engagemang och värderingar är som sagt viktigt, hand i hand med den röda tråden. Men på vilket sätt gör man det bäst? Hur undviker man att kommunicera mellanmjölk, som mottagaren bara rycker på axlarna åt? Just det: genom att väcka känslor. Och hur gör man det? På det gamla hederliga sättet – med humor, värme, ilska och rädsla.

Det handlar inte om att förolämpa eller skapa panik, utan snarare att skapa content som manar till dialog och öppnar upp för mottagarna att göra egna inspel. Om ett ämne som läggs fram konnoterar känslor är chansen större att inlägget skapar engagemang hos fler och får större spridning. Var med andra ord inte rädd för att ta ställning i frågor och prata om det som ni brinner för – det kommer att skapa både mothugg och medhåll även i den egna målgruppen. Men om vi tänker efter, vad är egentligen alternativet? 

If you stand for something you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing you will have nobody for you and nobody against you.

Maurice Saatchi

4. Mikro- och nano-influencers 

I en värld där mjuka värden alltmer styr är det inte längre influencers med miljontals följare som genererar effekt. Nej, idag är det personliga konton med färre följare och nära relationer som dominerar. Krasst är den enkla anledningen att engagemanget blir högre när innehållet är mer känslostyrt och personligt. 

Mikro- och nano-influencers definieras av en följarskara på 1k–10k följare. Då de lägger mer tid på dialog med sina följare blir förtroendet högt. Här handlar det för företag om att hitta samarbeten som direkt korrelerar med det faktiska erbjudandet. 

Om du exempelvis säljer trädgårdsredskap är chansen större att en trädgårdsentusiast med en liten men engagerad följarskara blir en lojal ambassadör, som ärligt och med entusiasm delar med sig av sina positiva åsikter om ditt varumärke och erbjudande. Så, lägg mindre tid på att försöka ingå samarbeten med jättarna – det är numer små konton med trogna följare och med en tydlig koppling till just ditt varumärke som kommer att generera mest trovärdighet och bäst effekt.

5. Cookiedöden, IOS14-15 och den stora datautmaningen

Att tredjepartscookies fasas ut helt från Google under 2022 och att IOS 14-15 gör det svårare att spåra användare, innebär att den digitala marknadsföringen blir lite krångligare. Allt handlar om data, och det bottnar i konsumenternas krav på mer integritet online. Med det sagt: konsumenterna efterfrågar en mer skräddarsydd upplevelse, med annonser som är värdeskapande och relevanta för just dem. 

Samtidigt vill plattformarna äga hela köpcykeln, vilket vi redan sett prov på med bland annat social shopping och Facebook- och Instagram-butiker.

Vad det innebär för dig som marknadsförare? Först och främst: testa att lägga konverteringen direkt på plattformarna. Men lägg också tid och energi på att hitta nya sätt att samla in data. Data är kunskap om beteenden och köpmönster – vad kan du göra för att hämta in den kunskapen på nya och kreativa sätt? 

6. Mäta data och samla insikter

Vad ska du mäta? En grundläggande mätning mäter saker som antal besökare till din hemsida varje månad, antal nya Facebook-följare eller topp 10 mest besökta sidor på din webbplats

Du kan exempelvis mäta kvaliteten på dina besökare och följare.

I Google Analytics kan och bör du sätta upp Målspårning via GTM. Exempelvis:

Anteckna vilka saker du vill mäta och ta sedan hjälp med att få korrekt mätning i Analytics. Börja använda datan till att ta bättre beslut. För svårt? Läs vår nybörjarguide till Analytics.

7. Automatiserad marknadsföring 

Marketing automation, drip kampanjer, always on… kärt barn har många namn. Och ännu fler möjligheter! Det handlar krasst om ständigt pågående marknadsföring, som bottnar i en långsiktig strategi istället för en specifik säljkampanj som körs över en kort tidsperiod. Utgå från tanken att dagens kunder aldrig sover. De förväntar sig att hitta den information de söker, oavsett när de söker efter den. 

Allt pekar på att anpassning efter individ kommer vara fortsatt viktig för att lyckas med sin digitala marknadsföring. Nyckeln är att (trots utmaningarna som listas under punkt 5) samla in data och insikter om dina kunder och besökare, så att du enkelt kan anpassa dina budskap efter olika personers behov och önskemål. Allt är inte relevant för alla, och ju mer specifik du kan vara, desto bättre effekt får du. 

8. Synbarhet genom grupper på Facebook

Facebook har tidigare annonserat att de kommer lägga allt mer fokus på att bygga starkare gemenskap människor emellan. 2022 är det just grupper de tror och satsar på och möjligheterna för företag att börja jobba aktivt med redan existerande, eller egna grupper är stora. I guiden Grupper på Facebook är det nya svarta listar vi nya funktioner och tipsar om hur företag kan göra för att komma igång!

9. Optimera webbplatsen

Optimera givetvis för konvertering: att få besökaren att göra vad du vill att de ska göra på sidan. För att lyckas med det är kommunikation allt. Både i bilder, design, användarvänlighet, text, språk och budskap. 

Har ni…

Bra, då är ni på gång! Kanske är det till och med dags att förbättra allt detta ännu mer?

Och förresten: SEO är lika viktigt idag som igår. Läs eller ladda ner vår utförliga SEO-guide.

10. Meta

Facebooks nya storsatsning och namnbyte till Meta och deras Metaverse är fortfarande i sin linda. Det finns potential att det blir både stort och revolutionerande, men än så länge kan du sitta lugnt i båten. För de flesta små och medelstora företag i Sverige finns ingen anledning att redan nu investera tid och energi här. Håll ögonen öppna och häng med i utvecklingen. Inom en snar framtid har du kanske en butik i Virtual Reality-världen. Frågan är: i vilken av dem? ?

Och så den sista och viktigaste punkten av dem alla 

Vi vet att det kan kännas övermäktigt att hänga med när allt snurrar så fort. Att dessutom prioritera rätt, stärka varumärket, samla in relevant data och mäta rätt saker gör det hela ännu mer komplicerat. 

Vi finns för att du ska slippa göra allt det där själv. Digital strategi, kampanjidé, koncept, annonsstrategier, förbättring av hemsidan,det grafiska uttrycket och jakten på den där röda tråden – you name it – vi gör rubbet. Och det bästa av allt: vi är bara ett telefonsamtal bort! 

Ring Jessica på 070 766 10 73 för 20 minuters kostnadsfri rådgivning, så lotsar hon dig rätt i myllret. Inte där än? Skicka ett mejl och berätta om det.