Skvalpar företagets konton runt i limbo på sociala medier? Tråkigt, men inte ovanligt! Och visst kan man fortsätta så i alla oändlighet, en ärligt talat, gör inte det. Genom att tänka – och agera – utifrån kundresan kan hela tillvaron gå från slentrian till meningsfull, från stendöd till bubblande, från limbo till… du fattar! Läs vidare för vårt bästa recept på en meningsfull närvaro i sociala medier!
Magin med sociala medier infinner sig när du satsar på att bena ut målen med företagets närvaro på sociala medier, och vilka typer av aktiviteter som är meningsfulla för att nå respektive mål. De flesta har förstått att sociala medier erbjuder svårslagna möjligheter att bygga sitt varumärke, men färre har förstått möjligheterna att enkelt nå nya kunder på plattformarna. För att lyckas måste du nå rätt målgrupp med innehåll som skapar intresse, lockar till interaktion och leder till konvertering. Det kan man göra på två sätt; dels genom smart organisk närvaro och dels genom annonsering på sociala medier.
Sociala medier – oavsett om vi pratar paid social eller organisk content – bjuder faktiskt in till stödja hela kundresan om man gör det på rätt sätt. Det handlar om att tillgodose olika mottagarens behov, önskemål och förväntningar genom att producera innehåll som matchar respektive anhalt på kundens resa från ovetande till lojal.
Det övergripande målet för företag i sociala medier är så klart att skapa intresse för produkten eller tjänsten. Det kan du göra på flera sätt, men några av de enklaste är genom att skapa annonser med målsättning att nå ut till många, eller att genom upprepning öka synbarhet och därigenom skapa varumärkeskännedom. Ett sätt att skapa uppmärksamhet organiskt är att haka på det som trendar (hålla koll på TikTok och hänga med i svängarna), satsa på att producera reels, skapa tävlingar, visa upp människorna bakom och nyttja storytelling.
Steg två är att skapa trafik in till din sajt eller butik. Det vi vill är att få användare att börja tänka på ditt företag och söka efter mer information om det. Det kan göras genom smart innehåll som sponsras upp, eller genom att sätta upp annonser med målsättning trafik; så kallade klickannonser. Organiskt är det smart att tillgängliggöra erbjudandet och infon om företaget i Instagram Highlights (Stories som sparas i profilen).
När målet är att få de som redan varit eller är intresserade av ditt företags produkter eller tjänster att också köpa av dig. Det görs enklast med en konverteringsannons. Säkerställ att du har korrekt Målspårning och/eller E-handelsspårning uppsatt i Google Analytics. Du kan naturligtvis även tillgängliggöra produkter via Instagram Highlights och direktlänka Stories till sajten.
Det är lättare att behålla en kund än att få en ny brukar man ju säga. För att skapa lojalitet är bra innehåll på de sociala kanalerna guld. Utöver det kan du även jobba med så kallade retargetingannonser, det vill säga skapa annonser som riktar sig mot de som redan köpt produkter av dig. Det är möjligt om du sedan tidigare installerat en pixel.
Många sponsrar upp inlägg i tron att de då annonserar på sociala medier. Men ett sponsrat inlägg stödjer egentligen endast det sista steget. För att jobba smart med detta behöver du en annonsstrategi för sociala medier.
Du hittar fler tips på våra andra guider, och tveka inte att höra av dig om har några frågor!