Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Företagets närvaro på sociala medier – varför & hur?

Vi benar ut vilka olika mål företaget kan ha med sin närvaro på sociala medier, och vilka typer av aktiviteter som är meningsfulla för respektive mål.

De flesta har förstått att sociala medier är en bra kanal att bygga sitt varumärke på, men färre har förstått vilka möjligheter det finns att enkelt nå ut till nya kunder genom plattformarna. För att lyckas måste du nå rätt målgrupp och ha ett innehåll som skapar intresse, interaktion och konvertering. Detta kan man göra på två sätt, dels genom smart närvaro dels genom annonsering på sociala medier. 

Genom sociala medier kan man stödja hela kundresan om man gör det på rätt sätt:

Kundresan-diagram-fokus-sociala-medier-Unitedpower

Skapa uppmärksamhet på sociala medier

Målet är att skapa intresse för din produkt eller tjänst. Det kan du göra på flera sätt, men några av de enklaste är genom att skapa annonser med målsättning att nå ut till många, eller att genom upprepning öka synbarhet och därigenom skapa varumärkeskännedom. Ett annat sätt är att skapa tävlingar på sociala medier. 

 

Få kunder att överväga att handla av dig

Målet här är att skapa trafik in till din sajt eller butik. Det vi vill är att få användare att börja tänka på ditt företag och söka efter mer information om det. Det kan göras genom smart innehåll som sponsras upp, eller genom att sätta upp annonser med målsättning trafik; så kallade klickannonser

 

Skapa konverteringar/köpbeslut

När målet är att få de som redan varit eller är intresserade av ditt företags produkter eller tjänster att också köpa av dig. Det kan göras med hjälp av en konverteringsannons. Säkerställ att du har korrekt Målspårning och/eller E-handelsspårning uppsatt i Google Analytics.

 

Skapa lojalitet

Det är lättare att behålla en kund än att få en ny brukar man ju säga. För att skapa lojalitet är bra innehåll på de sociala kanalerna guld. Utöver det kan du även jobba med så kallade retargetingannonser, det vill säga skapa annonser som riktar sig mot de som redan köpt produkter av dig. Det är möjligt om du sedan tidigare installerat en pixel

Många sponsrar upp inlägg i tron att de då annonserar på sociala medier. Men ett sponsrat inlägg stödjer egentligen endast det sista steget. För att jobba smart med detta behöver du en annonsstrategi för sociala medier

Du hittar fler tips på våra andra guider, och tveka inte att höra av dig om har några frågor!

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!