Hej du digitala eftersläntrare, du är inte ensam! Det är många som inte vet vilket håll de ska gå när det kommer till webb och digital marknadsföring.

Så här säger dina likasinnade:

Jessica och Erik på United Power har gjort många Digitala Strategier genom åren, bland annat för Visit Dalarna och Leksand Sommarland men även för många små och medelstora företag. Här kan du läsa mer om hur vi hjälper våra kunder med Digital Strategi.

Digital transformation är ett uttjatat begrepp för oss som marknadsföringsrådgivare

Men trots att vi tycker att det här var något som det talades mycket om för flera år sedan så är det många företag som inte ens påbörjat sin digitala övergång. Många mindre företag vet inte ens var de ska börja och av den anledningen görs ingenting. Därför har vi skrivit ihop en checklista med saker du som företag kan börja med att se över

  1. Hemsidan är navet för extern kommunikation, även om ni inte är en e-handel eller särskilt digitala i dagsläget. Är din hemsida mer än 2 år gammal och du inte arbetat aktivt med den är det dags att göra en översyn. Här är några hemsidor vi gjort. 
  2. Börja mäta rätt saker i Google Analytics. Ni behöver inte lära er allt om Analytics, men det är bättre än de flesta inser och vi kan hjälpa er att automatisera tydliga rapporter som kommer till er mail veckovis/månadsvis. Att sätta upp mål med värden i kronor blir rapporterna mycket roligare och intressantare! Att inte kunna utvärdera vad som fungerar bra, dåligt eller vad som kan bli bättre hindrar er från att göra rätt saker. Här kan du läsa vår tydliga artikel om hur bättre nyttjar Google Analytics.
  3. Visar era Sociala medier ert bästa jag? Vad borde ni göra och varför? Vilka kanaler ska vi ha och vilka ska vi marknadsföra oss i och med vilket budskap? Mer om närvara på sociala medier kan ni läsa här, eller varför inte boka in oss att göra en översyn av er närvaro och komma med förslag på förbättringar.
  4. Gooooogle… Ja hur syns ni när ni efterfrågas? Har ni Google My business för när man googlar ert varumärke och syns med bilder, öppettider, karta osv? Hur presenterar ni er i de organiska Googleträffarna? Vi kan både SEO (och Adwords om ni har/behöver) och kan kostnadsfritt hjälpa er konkretisera förbättringsåtgärder.
  5. Men viktigast av allt: Börja prata och börja agera! ”Get busy living (digitalt) or get busy dying” för att citera filmen Nyckeln till frihet. Hur kan er hemsida och digitala närvaro bli lika bra och serviceinriktat som ert företag faktiskt är i ”verkliga livet”? Ha en workshop för att tillsammans börja sätta en gemensam digital vision. Detta görs såklart med fördel tillsammans med oss på United Power 🙂

Det här var fem korta tips för att börja lägga en vettig digital grund att bygga på.  

Men oavsett var du som företagare befinner dig i övergången så kan vi hjälpa dig. Vi kan göra en analys eller gå bredvid och guida dig steg för steg. Vi vet att det är en djungel därute, men vänta inte längre. Klicka dig runt på vår sajt och ta kontakt så reder vi ut hur vi bäst kan hjälpa dig!