De flesta har förstått att sociala medier är en bra kanal för att bygga varumärke – färre har förstått möjligheterna att enkelt nå ut till nya kunder genom plattformarna. Vi lär dig hur i denna guide!
För att lyckas måste du nå rätt målgrupp med innehåll som skapar intresse, interaktion och konvertering. Detta kan man göra på två sätt, dels genom smart närvaro, dels genom annonsering. Och viktigast av allt: genom att hela tiden säkerställa att man kommunicerar rätt budskap på rätt plats i kundresan för att hela tiden putta kunden närmare ett köp.
Kundresan handlar om hur en konsument blir medveten om ett varumärke och sedan integrerar med det på olika kanaler och touchpoints, hela vägen fram till köp. Från hur hen först blir uppmärksammad om företaget/varumärket, blir intresserad, tar kontakt, bokar eller köper en vara eller tjänst, till hur den följs upp efter köp.
Enkelt förklarat behöver du ha bilden klar över hur din målgrupps resa ser ut; från start, längs vägen och vid slutmålet, för att kunna prioritera rätt och få maximal effekt av dina marknadsinsatser och ditt innehåll.
När vi pratar kundresa pratar vi om den övergripande kundupplevelsen av ett företag. När det kommer till köpprocessen och riktad digital marknadsföring, både mot befintliga och potentiella kunder, jobbar vi efter the marketing funnels 4 faser:
Målet är att skapa intresse för din produkt eller tjänst. Det kan du göra på flera sätt, men några av de enklaste är genom att skapa annonser med målsättning att nå ut till många, eller att genom upprepning öka synbarhet och därigenom skapa varumärkeskännedom. Ett annat sätt är att skapa tävlingar på sociala medier.
Början av funneln trattar ned potentiellt intresserade och leder vidare till…
Målet här är att skapa trafik till din sajt eller butik. Det vi vill är att få användare att börja tänka på ditt företag och söka efter mer information om det. Det kan göras genom smart innehåll som sponsras upp, eller genom att sätta upp annonser med målsättning trafik; dvs. trafikannonser.
Att få en kund att bli tillräckligt intresserad kan alltså handla om att ge den mer information, filmer, tutorials, guider för att till slut komma till ett…
Målet är att få de som redan varit, eller är, intresserade av ditt företags produkter eller tjänster att genomföra ett köp. Det kan göras med hjälp av en konverteringsannons. Säkerställ att du har korrekt Målspårning och/eller E-handelsspårning uppsatt i Google Analytics, för att hela tiden kunna mäta om dina digitala satsningar ger effekt. Då får du koll på om du ska justera dina kampanjer eller öka budgeten.
Till sist vill vi ju att kunden ska komma tillbaka och tipsa andra om oss, för att lyckas med detta måste vi jobba för att skapa…
Det är lättare att behålla en kund än att få en ny brukar man säga. För att skapa lojalitet är bra innehåll på de sociala kanalerna guld. Utöver det kan du även jobba med så kallade retargetingannonser, det vill säga: skapa annonser som riktar sig mot de som redan köpt produkter eller tjänster av dig eller har besökt din hemsida. Det är möjligt om du sedan tidigare installerat en pixel.
Om du prioriterar fel riskerar du att rikta fel budskap mot fel målgrupp på fel plats i funneln. Vanligast är att direkt gå på med konverteringsannonser på sociala medier, utan att först lärt målgruppen mer om varumärket (det är väldigt sällan någon genomför ett köp vid första kontakt). Då kastar man pengar i sjön, och det är ju onödigt.
Många sponsrar upp inlägg i tron att de då annonserar. Men ett sponsrat inlägg stödjer egentligen endast det sista steget på kundresan och pinpointar därmed de “redan frälsta” snarare än de potentiellt intresserade.
Nyckeln till att prioritera rätt är att ha kundresans 4 faser som utgångspunkt och sedan anpassa budskapen efter varje fas. Vilken information är intressant för att väcka varumärkesmedvetenhet? Skapa leads? Få tidigare kunder att handla igen? Din målsättning påverkar både annonsuppsättningen, hur du sätter upp din målgrupp och jobbar med återmarknadsföring mot redan intresserade samt valet av innehåll och format.
Låt sedan dina annonser rulla länge. Men, nöj dig inte. Mät och analysera också! Statistiken visar hur väl annonsen fungerar och vad du bör förbättra.
Slutligen, 5 tips på hur du lyckas bättre med din digitala marknadsföring i stort:
✅ Se över hur annonserna presterar, oavsett om det handlar om annonser i sociala medier, Google-annonser eller annan typ av digital annonsering. Mät utifrån KPI:er och följ upp vecko- eller månadsvis.
✅ Utveckla din annonsstrategin kontinuerligt.
✅ Öka konverteringen på din webbplats. Ibland är det dock inte mer trafik du behöver, utan webbplatsen som bör ses över så du kan öka din konvertering. Vad skulle hända om din konverteringsgrad ökade från 2 % till 3 %? Jo, du skulle öka din omsättning med 50 %!
✅ Jobba med smart och automatisk uppföljning (mejl, retargeting-kampanjer etc.).
✅ Äg din data. Hitta sätt för att generera leads (e-postadresser). Dessa kan inte Apple eller ”pixelproblem” efter senaste iOS-uppdateringen ta ifrån dig.
Slutligen. För att kunna jobba strategiskt smart och få ut max av dina sociala medier-annonser behöver du en annonsstrategi för sociala medier. Vi kan hjälpa dig!
Det behöver det inte vara! Vi vet ju allt för att du ska slippa. Boka ett 20 minuters kostnadsfritt rådgivningsamtal med Jessica så pratar vi om det.
Kortsiktiga effekter uppnås genom säljdrivande kampanjer som stimulerar handling och köp. Långsiktiga effekter uppnås genom att bygga varumärken som gör kunderna mindre priskänsliga tack vare att de har en positiv känsla till företaget, och därmed driva lönsamhet. Vi påtalar ofta för kunder att alltför stort fokus på kortsiktiga resultat kan vara negativt för företaget i längden. Hur jobbar ni i din verksamhet?
En djupgående studie av relationen mellan kortsiktiga och långsiktiga effekter av marknadsföring visar att 60/40-regeln är den bästa fördelningen när det gäller investeringar. Det vill säga att 60 procent läggs på varumärkesbyggande kampanjer och 40 procent på säljdrivande kampanjer. (Binet och Field, The Long and the Short of it: Balancing Short and Long-Term Marketing Strategies)Idag kör många snarare enligt 95/5. Tyvärr minskar ofta detta varumärkets attraktivitet på längre sikt, och många brottas med otrogna, priskänsliga kunder och ett stort beroende av topplaceringar på Google. Känner du igen dig?
Det talas mycket om reklamtrötthet och att reklam blir allt sämre. Vi tror att detta beror på att det blivit så enkelt att annonsera, och det görs för slarvigt och enkelriktat.
När företag ska göra en reklamfilm eller banner görs det ofta med minimal budget och fokus på direktförsäljning; en så kallad säljdrivande kampanj. Det saknas fungerande idé och koncept, och finns ingen engagerande berättelse som stärker varumärket.
Att man fokuserar på det som primärt driver kortsiktig vinst är såklart förståeligt . Det är lättare att mäta och en säljdrivande kampanj som visar en hög ROA är festligare att avläsa än en varumärkesbyggande kampanj som visar på en kostnad.
Viktigt att förstå är att fokus på kortsiktig vinst dessvärre ofta resulterar i minskad varumärkeskännedom på lång sikt och därmed är det lätt att bli omsprungen av en konkurrent som även tänker på kännedomen. Kampanjer som fokuserar på sälj (priser, rabatter och erbjudanden) ger ofta snabb effekt, men bygger sällan varumärket över tid.
Stanna upp och fundera. Vad skulle hända om du tog fram ett hållbart koncept och skapade reklam som folk gillar och minns, som stärker din varumärkeskännedom och som du vågade satsa på under en längre tid?
Hur ska du som företagare/marknadsförare tänka? Här är fem råd för dig som vill gå vidare med en mer genomtänkt och balanserad strategi.
Lycka till! Och behöver du hjälp på vägen, kontakta oss så tar vi det vidare.
Facebook har tidigare annonserat att de kommer lägga allt mer fokus på att bygga starkare gemenskap människor emellan. De gick nyligen ut med flera nya funktioner för grupper, vilket visar på att det är just grupper de tror och satsar på.
Några redan aktiva, och kommande funktioner
Grupper är en plats på Facebook där användare kan diskutera delade intressen med andra deltagare. En grupp kan skapas för precis vad som helst, anställda på ett företag, människor som bor i ett visst kvarter, personer som intresserar sig för ett nischat område, en förening och liknande.
Exempel på större grupper som är aktiva idag:
Exempel på mer nischade grupper:
Grupper kan vara öppna för vem som helst, eller kräva att en administratör godkänner att en person går med. Det är inte förrän en person går med i en grupp som hen börjar se innehållet i sitt nyhetsflöde.
Genom att bli medlem i en grupp som bygger på intressen eller behov som man delar tillsammans med andra människor blir det lättare att bygga en mer intim relation. Det är ofta ett relativt högt engagemang i grupper vilket innebär att användarnas flöde till större del kommer att bestå av det som sker i de olika grupperna hen är intresserad av.
Det här skapar självklart även goda möjligheter för den som arbetar inom marknadsföring
Om du till exempel säljer konstnärsmaterial vill du så klart gärna synas i grupper som diskuterar måleri, eller närliggande intresseområden såsom skapande eller pyssel. Om det inte finns någon grupp som möter dina behov, kan det vara relevant att starta en som driver frågor eller aktiviteter kring något som berör just ditt område.
Du som driver ett bageri vill så klart gärna synas i grupper som diskuterar bakning, eller närliggande intresseområden såsom matlagning eller recept. Finns ingen grupp som möter dina behov? Fundera på att starta en som driver frågor eller aktiviteter kring något som berör just ditt område.
Verksamma inom måleribranschen vill synas i grupper som diskuterar just måleri, eller närliggande intresseområden, som inredning eller byggnadsvård.
Om du driver ett gym vill du så klart gärna synas i grupper som diskuterar träning, eller närliggande intresseområden såsom kost- eller hälsotips.
Lyckas du knäcka koden och blanda samman Facebookgruppernas höga engagemangsvärde med ditt varumärke har du möjlighet att rida på vågen av organisk spridning.
Du vill så klart gärna äga, eller åtminstone ha koll på, frågor i din bransch som dina kunder är engagerade inom. Detta kan du lyckas med antingen genom att nyttja möjligheten att ta reda på vad din målgrupp tycker i olika frågor. Hur? Genom att närvara och/eller nätverka i befintliga grupper eller skapa en egen grupp som du själv administrerar.
Om du vill omvärldsbevaka är grupper ett fantastiskt sätt att snabbt inhämta kunskap från engagerade medlemmar. Ta reda på vilka grupper som finns inom ditt område. Finns ingen grupp, men du vet med dig att många är intresserade av frågan är det läge att skapa en grupp (se punkt 4).
Läs frågor och svar, kommenterar och ta del av diskussionerna. Vilka frågor diskuteras? Vilka utmaningar finns det? Vilka problem uppstår? Vad är det som trendar just nu? Hur kommunicerar målgruppen med varandra? Vad kan du dra nytta av?
Ditt mål är här att omvandla denna information till insikt. Ta även i beaktning vilka typer av produkter eller tjänster som tillmötesgår deras önskemål. Kan du hjälpa målgruppen med kunskap? Kanske skapa en artikel och få dem att vilja läsa den?
När du börjar känna dig trygg i grupperna – börja bjuda på kunskap och bygg dig själv eller företaget som expert. Men! Sälj inte. Bjud på kunskap, lyssna in och var ödmjuk. Du kan självfallet berätta att du jobbar för ett företag som verkar inom området, tagga ditt företags FB-profil om någon vill veta mer. För trovärdighetens skull är det nödvändigt att vara transparent.
Det finns många grupper redan idag och många många företag syns i dessa genom att köpa synbarhet, ofta i form av tävlingar. Detta är även det en möjlig väg att gå, beroende på om ditt mål är att bygga varumärke, få trafik eller skapa konverteringar.
Finns det idag ingen bra grupp för din bransch, ditt intresseområde eller de frågor du driver så kan det vara smart att skapa en egen. Engagemanget som sker i en grupp syns för alla medlemmar och alla får en notis om att det sker aktiviteter i gruppen till skillnad från en företagssida.
Du har även möjlighet att välja vilka som ska få vara delaktiga i gruppen. Kanske vill du endast bjuda på kunskap till dina befintliga kunder, som ett mervärde om du jobbar i tjänstesektorn. Eller så kanske du vill premiera dina trogna kunder med att alltid få veta om nyheter, trender etc. inom din bransch före alla andra.
Men kom ihåg, en grupp kommer inte sköta sig själv, åtminstone inte från start. Det krävs kunskap, intressant innehåll, nedskrivna regler och moderering om osämja uppstår. Det krävs även tid i form av att bygga relation till de som interagerar – precis som på de vanliga sättet att som företag synas på sociala medier.
Precis som när du startar ett social media-konto på vilken plattform som helst, se till att du har ett tydligt syfte, mål, målgrupp och idéer på innehåll. Fundera även på tid och resurser innan du startar gruppen.
Om du funderar på att starta en grupp för att bygga varumärke, öka gemenskapen för anställda eller för att helt enkelt ta reda på vad din målgrupp är engagerade i, kan det vara bra att veta att det finns två olika typer sekretessinställningar för grupper:
Läs mer om Facebooks gruppnyheter här: https://about.fb.com/news/2021/11/new-tools-in-facebook-groups/
Önskar du förstora ditt digitala avtryck och börja med dina sociala medier, men inte riktigt vet hur du ska gå tillväga? Vi bits inte, så var inte rädd för att kontakta oss.
“Ett koncept är en övergripande och bärande idé”, sägs det och det är förvisso sant. Men vad innebär det i marknadsföringssammanhang? Du kanske har hört eller sett oss tjata om den där röda tråden? Den som är så viktig för att hålla samman och skapa konsekvens och igenkänning kring varumärket?
Enkelt förklarat kan man säga att koncept är just den röda tråden. För att dyka lite djupare: koncept är en förskjutning av fokus från erbjudandet till varumärket och vilket värde det skapar för mottagaren. Konceptet ger en bild av hur ni ska se ut, låta och kanske framför allt: kännas. Allt arbete i egna kanaler och köpta kommer att gå snabbare och smidigare när man har detta klart. Det blir enkelt att skapa bra content, att prioritera sina insatser och att få den effekt man önskar.
Det händer att förvirring uppstår kring koncept kontra kampanj. Är det samma sak? Det korta svaret är: nej. Vi är inte mycket för korta svar, så här kommer det långa: för att förstå skillnaden, tänk på koncept som varumärkets personlighet, medan en kampanj är en punktinsats för att lyfta enskilda produkter eller tjänster, som i sin tur bygger varumärket och dess erbjudande.
Med det sagt, när konceptet sitter och varumärket är både synligt och enhetligt presenterat kommer kampanjen att fungera som ett stöd för att göra intresserade potentiella kunder till konverterande kunder. Det säger sig självt, visst?
Tänk på ett varumärke du känner väl – vilket som helst – och ett annat varumärke, som du kanske känner till, men saknar den där egentliga uppfattningen om. Båda lanserar en liknande produkt: vilken väljer du?
Man kan bygga, arbeta med och förfina sitt koncept i all oändlighet. Ett visst läskföretag hade som plan att finnas överallt. Om du så gick vilse i skogen skulle du på vägen hamna face to face med en kyl med just denna logga, fylld med just denna dryck. Väl nitiskt, kan man tycka. Men faktum är att de inte är långt ifrån det målet. Vi behöver inte ens säga vilket varumärke detta handlar om, eller hur?
Konceptuell marknadsföring fångar blickar, väcker känslor och skapar förtroende om det görs smart, medan kampanjer ger tydliga incitament för mottagaren att agera. Idag är det både svårare och lättare än någonsin att nå ut. För att maxa sina möjligheter att bygga varumärket på en stadig grund behövs ofta hjälp och en stor dos strategiskt tänkande.
Kan vi hjälpa dig att lyfta blicken, tänka nytt och prova något annorlunda? Vi vet att vi kan. Det enda du behöver göra är att berätta. Nyfiken? Vilsen? Boka ett 20 minuters kostnadsfritt rådgivningsamtal.
Från pandemi till krig, hög inflation och lågkonjunktur… det är minst sagt tuffa tider just nu. Därtill har marknadsförarens roll blivit tyngre och vi behöver ha koll på mer och mer. Precis som under 2022 har marknadsföringslandskapet åter ritats om. Nu gäller det att få kunderna att fortsätta tänka på ditt varumärke, trots att deras fokus finns på annat håll och marknadsbudgeten stramas åt.
Många av de trender vi såg komma under 2022 består. Det är fortfarande viktigt att bygga varumärke och att steppa upp när det gäller hållbarhet – framtidens generationer kräver allt mer av företag, men även lagar och krav tillkommer i allt snabbare takt inom hållbar utveckling och kommunikationen om den.
Vi bjussar återigen på en trendspaning där vi försöker oss på att sammanfatta de trendenser vi sett, läst om, funderat kring och diskuterat med andra i branschen. Häng med!
GDPR, Cookie-policies, tredjepartsdata, tillgänglighetskrav, hållbarhetskommunikation, greenwashing. Vi ser hur regler stramas åt och lagar kommer till; vi som arbetar med kommunikation och marknadsföring måste hänga med, för att kunna navigera i det snåriga landskap som nutiden utgör.
Lärande och omvärldsbevakning är A och O. En duktig marknadsförare hänger med! Det innebär att du som driver företag behöver växla upp, antingen på egen hand eller via anställda. Så se till att vara up to date och vidareutbilda dig eller dina anställda – alternativt ta hjälp av specialister.
Bli inte skrämd, se det som en möjlighet till att på nya sätt nå ut till nya kunder, samt bygga ännu bättre relationer med befintliga. Dagens möjligheter där man kan mäta i princip alla marknadsföringsinitiativ, och se det direkta ekonomiska resultatet, gör det dessutom tryggare att ta hjälp av experter inom diverse marknadsföringsområden utan att känna sig lurad på tid och pengar. Toppen inte minst nu när allt fler områden inom marknadsföring kräver specifika specialistkompetenser. De flesta små och medelstora företag har inte på långa vägar möjlighet att anställa alla dessa kompetenser själva. Våga ta hjälp.
Tillgänglighet, tidseffektivitet och äkthet är ledorden som har satt sig på riktigt gällande … just precis allt.
Under pandemin vande sig konsumenter vid tidseffektiva digitala möten, hemmaträning och att handla mat online. Nu har vi delvis tagit oss tillbaka till kontoren, gymmen och butikerna, men vi vill fortfarande maxa vår tid. Vi vill snabbt kunna hitta det vi söker, enkelt koppla upp oss till möten, vi förväntar oss att tekniken fungerar, att leveranstiden för inköpta varor är kort … ja, vi förväntar oss tillgänglighet och ett högt tempo. Nedan landar vi i några av de företeelser som spås växa under kommande år!
Sociala medier är platsen för snabb kommunikation, idag är det även hit allt fler vänder sig för att söka information, istället för den klassiska googlingen – social search växer enormt.
Sociala sökmotorer gör det möjligt för användare att filtrera på de sociala plattformar, med både detaljerade och anpassade sökresultat som resultat. På så sätt kan man idag göra väldigt specifika sökningar på kanalerna. Om man som företag är på tårna kan man tidigt upptäcka trender och haka på dessa under tiden de växer och därmed få både engagemang och spridning. Du har kanske under 2022 sett TikTokPastan eller TikTok-nudlarna, Sam Smiths låt Unholy som innan lansering teasades om på TikTok (och fick ett smått otroligt genomslag) och Corn Kid-ljudet?
Relevant att tänka på kring social search är att användare vänder sig till sociala medier för att sondera terrängen när det kommer till allt från restauranger – för att man vill se upplevelsen och höra om andras upplevelser – till inköp av produkter och tjänster. När befintliga och tidigare kunder blir varumärkets främsta förespråkare (eller “motspråkare”) via användargenererad content blir det hela väldigt sårbart. Det är här de mjuka värdena, vad ni erbjuder utöver faktiska produkter eller tjänster, kommer in, smarta samarbeten med influencers likaså!
Det räcker inte med en statisk hemsida och ett inaktivt konto på LinkedIn – som företag behöver man finnas där målgrupperna finns. Även om ni inte har produkter eller tjänster som gör sig bra som content på exempelvis TikTok eller Insta Reels, är verktygen toppen när det kommer till att synliggöra och använda vad andra säger om varumärket via deras content: user generated content (UGC: innehåll där varumärken taggas in, alternativt relevanta #).
Äkthet är något som spås fortsätta engagera på sociala medier. Vi ser ett förändrat beteende när det kommer till synen på det perfekta livet.
Under covid placerades datorerna framför en bokhylla för att vi skulle se intellektuella ut under videomöten. Nu är vi trötta på det tillrättalagda och vill se mer verklighet. Ett tecken på detta är exempelvis appen BeReal som vuxit enormt senaste året. Just nu har appen över 30 miljoner nedladdningar globalt, och över 500 k här i Sverige. BeReal visar verkligheten, utan filter och i stunden.
Även här smäller användargenererad content, eller UGC, betydligt högre än företagets egenproducerade content. Faktum är att millennials litar på UGC mer än någon annan typ av media, eftersom UGC låter varumärken dela åsikter från sina verkliga användare (källa: Later).
När det kommer till renodlad marknadsföring i sociala medier kan vi se att influencer-marknadsföring fortsätter växa. Och precis som förra året fortsätter mikroinfluencers (influencers med en ganska liten, men engagerad följarskara) vara de som annonsörer helst vill samarbeta med.
Även Native ads – innehåll som är tänkt att smälta in i övrigt innehåll (tidning eller hemsida) till skillnad från annonser som sticker ut – spås öka.
Att Influencermarketing och UGC växer har ytterst med trovärdighet att göra – det blir en plats för varumärken att synas i en verklig kontext och att komma ännu närmare slutanvändaren.
Att som företag använda sig av den UGC som finns där ute och hitta mindre influencers som både gör kvalitativt content och har en nära relation till sina följare, sparar tid. Det är också både ett strategiskt och smart sätt att marknadsföra ditt företag och bygga ett community. Vill du inte använda dig av andras innehåll, se till att skapa mer “äkta” innehåll själv. Visa bakom kulisserna, människorna som arbetar på företaget och tillåt följare att komma närmare.
Vi vet att folk är reklamtrötta och skeptiska. Vi spenderar massor av tid online, konsumerar både kunskap och underhållning i rasande fart – reklam likaså.
De allra flesta betalar för en eller flera streamingtjänster för att slippa reklamen. Netflix lanserade i november 2022 det nya abonnemanget “Netflix Basic with Ads” – ett billigare abonnemang med 5 min reklam per timme. Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning kring hur det går? Bra säger de själva, absolut inte bra säger resten av världen.
I reklamtrötthetens spår blir den värderingsstyrda kundkontakten allt viktigare. Vi vet att mottagare som upplever att de kan identifiera sig med ett varumärke både sett till värderingar och representation, med större sannolikhet blir en konverterande kund: oavsett om det handlar om B2C eller B2B. Viktigt att tänka på är även att reklam som sticker ut, oftast mottas bättre.
Ta kontroll över varumärket och bygg det smart över tid! Sätt den där digitala strategin och hållbarhetsstrategin, se över varumärkesplattformen och budskapsplattformen – vidareutveckling kommer att bidra till en positiv förflyttning av varumärket, sätta en grund att stå på och göra dig relevant för framtida kunder.
Det är inget nytt att varumärket – hur man uppfattar och relaterar till er – är viktigt både för att locka nya kunder och behålla befintliga.
Varumärket formas av:
“A brand is made not just by the people who buy it. But also by the people who know about it.”
– Sir John Hegarty
Det som händer under en lågkonjunktur är att kunderna i större utsträckning jämför konkurrerande alternativ. Det här är något alla företag måste räkna med och vänja sig vid. När kundernas lojalitet sviktar är det läge att se om sitt hus och foka mer på varumärkets mjuka värden.
Fundera över vad som får era kunder – befintliga och potentiella som ser sig om efter alternativ – att bli kunder till just er.
Ett varumärke är alltid laddat med egenskaper, oavsett om de är uttalade eller inte. Vissa kanske stärker kundens identitet, andra kanske representerar det kunden skulle vilja förknippas med. På så vis säljer ni väldigt mycket mer än de fysiska produkter eller tjänster ni erbjuder.
Målgruppen måste känna att det är värt att välja just ditt varumärke framför ett annat – och när produkt och pris är likvärdiga blir det oftast de mjuka värdena, eller andras uppfattning om de mjuka värdena, som fäller avgörandet.
Aktiva ställningstaganden och aktivt arbete för att bidra till något bättre blir vanligare och vanligare; hållbar utveckling, socialt ansvar, miljö och klimat är fortsatt centrala frågor. En trend som går i linje med detta och förväntas fortsätta att växa hos både millennials och Gen Z (f. 1981–1996 respektive 1997–2012) är exempelvis second hand-shopping. Det bottnar i oviljan att bidra till det slit och släng som fast fashion representerar och att spara pengar, men även möjligheten till en personlig/unik stil.
Det kanske är lockande att växla ned och “spara” sina pengar under en lågkonjunktur. Men, om du minskar synbarheten är risken stor att någon annan hoppar in och tar din plats. Det är tid att bygga varumärke, inte att krypa in under en sten.Tuffa tider kan man faktiskt se som en möjlighet; det är nu du har chansen att plocka kunder som ser sig om efter andra alternativ.
Och du! Det är oftast billigare med varumärkesbyggande kampanjer än säljdrivande. Sannolikheten är även stor att konkurrensen minskar – därmed blir annonseringen billigare. Så håll ut. Belöningen kommer. Det är i uppförsbacke man ska gasa sägs det ju, och det stämmer faktiskt om man går tillbaka till hur det historiskt har sett ut; de som fortsätter satsa på synlighet och att bygga varumärke under tuffa tider, är de som kommer starkare ut när krisen lättar.
I Resumés trendspaning från förra året spåddes 2022 bli året då varumärken börjar leverera istället för att proklamera. Bortförklaringar skulle minska till förmån för tydliga hållbarhetspolicies, produkter och praxis.
Så vad hände? Ingenting! Reklamombudsmannen fällde lika många företag för vilseledande miljöpåståenden och greenwashing som under 2021 och 2020. Klimatfrågan hade – bevisligen – helt försvunnit från väljarnas agenda under valrörelsen.
2023 har inletts med extremvärme i Europa och extremkyla i USA. De akuta utmaningarna är många, minst sagt. Ändå finns det ljuspunkter! EU:s klimatpolitik är fortsatt stark trots kriget i Ukraina, vi ser dessutom en åtstramning av internationell lagstiftning och implementeringar av regelverk som får effekt i närtid. Fler företag har blivit granskade för vilseledande miljöpåståenden i reklam och marknadsföring och ICC:s ramverk har trätt i kraft. Utöver detta ser vi hur människor i allt större utsträckning synar företag med lupp och fattar sina beslut med grund i hållbarhetsfrågor och företagets engagemang. Vi som marknadsförare spår att hållbarheten kommer att ta en allt mer självklar och central plats i varumärkesidentiteter under 2023 och kommande år.
78 % av svenskarna vill stötta varumärken/företag som tar ansvar för miljö och klimat, enligt Svanenbarometern (2020).
Svåra tider väcker känslor, och 2023 präglas hittills av krigsrubriker, klimatkriser, ökade priser, elbrist, elprisstödets vara eller icke vara och inte att förglömma: inflationen. Att leva varumärkets värderingar, ta ställning och visa att ni tar ett större socialt och miljömässigt ansvar går inte bara i linje med vad konsumenter förväntar sig, det gör att ni sticker ut och har chans att ta plats i förtjänade medier och sammanhang.
En långsiktig hållbarhetsstrategi och integrering av hållbarheten i företagets styrdokument. Detta skapar möjlighet att ta ytterligare marknadsandelar. Viktigt att komma ihåg är dock att hållbarhet inte är ett sexigt engångsinitativ, utan ett pågående arbete – Hållbarhetskommunikationen likaså.
Det har aldrig varit så enkelt att nå många! Men det har samtidigt aldrig varit så svårt att fånga deras uppmärksamhet. Lösningen på den ekvationen stavas m-å-l-g-r-u-p-p-s-i-n-s-i-k-t-e-r.
Vart målgrupperna befinner sig är naturligtvis förutsättningen för att landa i vilka kanaler man ska välja att satsa på. Dessutom behövs en analys av marknadsföringens resultat och effekter. På så vis kan du landa i vart du behöver växla upp och vart du ska växla ner.
Vi ser en stor skillnad från 7–8 år sen, när man som annonsör kunde lägga alla ägg i samma korg och nå långt och till många. 2023 ser verkligheten radikalt annorlunda ut.
TikTok växer stadigt och spås ta över ledarrollen när det kommer till både organisk content och marknadsföring. Faktum är att TikTok-användare är 1,5 gånger mer benägna än användare på andra plattformar att omedelbart köpa något de upptäckt. Och 1 av 3 konsumenter uppger i en undersökning att de har köpt en produkt i anslutning till att de såg den på TikTok under 2022 (Tinuiti).
Fler alternativa SoMe-plattformar tar plats, under 2022 blev BeReal som sagt en lirare att räkna med och även Pinterest seglade upp som en kanal att räkna med. Meta har länge varit störst, men nu börjar företag bredda sin närvaro även till andra kanaler och annonsbudgetar kommer sannolikt att spridas på fler kanaler än vi sett tidigare.
Synlighet på enbart Facebook och Instagram kommer inte fungera om du har en målgrupp som tillhör Gen Z. För att hitta dem måste du testa andra vägar – här är TikTok just nu hetast. TikTok växer dessutom stadigt även bland äldre målgrupper, så börja testa kanalen nu!
Först och främst: gör målgruppsanalysen och börja tratta ned olika personas för att identifiera behov och önskemål. Gör sedan satsningar för att bygga på varumärkesidentiteten där behov finns. Kanske är det även dags att ta fram den där digitala strategin eller strategin för sociala medier och paid social? Om du inte redan är igång: få styr på mätning och analysera räckvidden i dina befintliga sociala medier. Gällande TikTok: Starta ett konto och börja botanisera!
Tillgänglighetsdirektivet blir lag 2023, och vi som byrå märker av att det kommer fler och tydligare krav från offentliga verksamheter när det gäller att tillgänglighetsanpassa all typ av kommunikation – inte minst webbplatsen. Men för privata företag som inte utför tjänster med offentlig finansiering är väl det där med tillgänglighetsanpassning en omständig överkurs? Nix pix!
2025 väntas en lag träda i kraft som innebär krav på tillgänglighetsanpassning av en rad produkter av tjänster inom den privata sektorn. Det rör också på sig när det gäller medvetenhet och attityder – tillgänglighet är en mänsklig rättighet: 20 % av befolkningen har någon form av funktionsnedsättning, och betydligt fler har nytta och glädje av tillgängligt utformade tjänster och kommunikation. Ökad tillgänglighet på webben medför dessutom fördelar som starkare SEO. Fler och fler företag fattar att det är win-win!
Vi tror därför att detta komma sippra ner och bli alltmer relevant även för privata aktörer.
Du som slumrat hittills kan vakna nu.
Börja med att se över din webbplats. Eller ännu hellre gå först igenom din grafiska profil och eventuella plattformar och strategier som din marknadsföring utgår ifrån. Fortsätt med dina sociala kanaler. Vad ska justeras och hur ska ni från och med nu se till att det innehåll ni skapar oavsett format är tillgängligt för alla?
Läs på, checka av och följ utvecklingen!
2022 avrundades inte bara med elprischock och vinterkräksjuka – det hände mindre trista saker också. Vi pratar om lanseringen av ChatGPT – OpenAI:s chatbot-modell. Ya huurd?
Skriva kod, texter och artiklar med hjälp av AI? Don’t mind if I do! ChatGPT har en mängd användningsområden. Inom kundservice, SEO, på hemsidor… ja till och med när det kommer till content.
GPT står för Generative Pre-trained Transformer, ett system som hjälper till att hantera de många komplexa samtalssituationer som uppstår när människor och maskiner interagerar. Det gör det genom att lära sig från tidigare samtal och förutse möjliga scenarier. Än så länge är tjänsten inte superförfinad, men gratis och öppen för alla. Har du hunnit testa?
Chatbot-modellerna bygger alltså på sånt som redan finns, sagts, och skrivits. Ergo: det är inte byggt för att skapa ”äkta” nytt/kreativt/visionärt, även om det säkert kommer att förfinas med tiden. Många spår att AI kommer att skaka om i grytan gällande hantering av data, förståelse för kundbeteenden, innehållsskapande, konverteringsoptimering, annonsering och så vidare – vilket ju inte direkt är något radikalt antagande.
AI kommer att spela en allt större roll inom kundservice och marknadsföring, så det är definitivt värt att redan nu hålla koll på hur man kan använda AI för att förbättra, strömlinjeforma och förenkla sin marknadsföring och kundkontakt. Viktigt att tänka på är dock, när det gäller upphovsrätten: AI äger allt som skapas med AI.
En bra SEO-strategi kan bidra till både långsiktiga och kortsiktiga resultat när det kommer till trafik till din sajt. Vi som marknadsförare såg under 2022 hur företags intresse för SEO och viljan att integrera SEO i marknadsföringsstrategin växte explosionsartat. Läs om våra hetaste SEO-spaningar nedan!
UX (User Experience, m.a.o: användarupplevelse) spås få en allt större påverkan på SEO framöver. Dels för att det går hand i hand med tillgänglighetsanpassning och talar via det visuella med färg och form, men också för att stärka relevansen i varje sidas innehåll.
Genom förståelse för hur kundresan – hur användarnas förväntan på olika sajters innehållsstruktur, positionering och tonalitet med CTA-knappar och navigation ser ut – kan vi med hjälp av UX rama in det viktigaste på sidan, guida användaren och stärka relevansen för sökorden.
Semantiskt sök, semantisk SEO och semantiska kluster har redan stor innebörd för SEO och kommer växa. Det handlar om sökord (eller sökämnen) som inte använder samma ord men som används i samma ämnesområde. Ett exempel på kluster kan vara “ta bort dålig lukt”, “rena inomhusluft från mögelsporer” och “köpa luftrenare”, som tillsammans kanske träffar din landningssida som handlar om “Köp ozongenerator för luftrening”.
Ens tänkta målgrupp har sällan exakt samma behov av information och söker inte på exakt samma ord eller sökfras; de söker på fraser som relaterar till dina sidor på olika sätt. Med hjälp av kluster kan du fånga in användare genom att länka dina sidor med olika, optimerade sökfraser, till din primära landningssida om ämnet, och förbättra SEO:n genom stärkt relevans. Fiffigt!
Nyfiken på mer om mer när det gäller SEO? Kika på vår guide på ämnet!
Trendspaningen har sammanställts av oss på United Power. Nyfiken och vill veta mer om något?
Vi har fler artiklar och guider som vi tror kan vara intressanta för dig!
Och signa gärna upp på vårt nyhetsbrev!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter
Det finns många termer inom marknadsföring som för många låter som ren grekiska. Vi vet. De flesta av dessa ord handlar om mätning inom digital marknadsföring och är alltså nyckeltal som visar på om marknadsföringen är framgångsrik eller ej.
KPI (Key Performance Indicator) är det engelska ordet för nyckeltal. Använd få och relevanta KPI:er för att få en gemensam överblick om hur verksamheten utvecklas i relation till era mål. En utmaning kan vara att välja ut ett fåtal KPI:er att fokusera på. Det blir lätt för spretigt om man använder sig av för många nyckeltal, vilket försvårar samsyn, utvärdering och förbättring. Trafik, konverteringsgrad, slutförda mål eller köp per månad är vanliga KPI:er men det finns många fler.
ROI (return on investment) innebär avkastning på investeringar. Som exempel inom marknadsföring bör det inkludera hela kostnaden för exempelvis en annonskampanj på facebook, alltså både framtagandet av annonsen, admintiden för uppsättning samt själva annonskostnaden – kontra intäkten eller målvärdet som då blir ROI. Om den totala kostnaden för annonsen var 1200 kr och intäkten från den var 2400 kr så blir ROI 200 %.
ROAS (Return on Ad Spend) är en indikator på avkastningen på själva annonskostnaden som kan användas för att beräkna den faktiska vinst som genererats i förhållande till annons-kostnaden. Används ofta inom Google Ads. Här räknar man inte med kostnaden för framtagandet av annonsen, utan bara annonseringens kostnad kontra intäkten eller målvärdet som den genererade.
CMS står för Content Managing System. CMS är system som gör det möjligt att skapa och publicera innehåll på webbplatser utan att behärska webbutveckling och kodning. Publiceringsverktyg är en vanlig benämning på svenska. Exempel på CMS är WordPress, Wix, Squarespace, Episerver och Sitevision.
CPA definierar kostnaden per åtgärd dividerat med kostnaden per resultat. Ett mått som återspeglar en användares önskade beteende. Med andra ord anger detta värde hur mycket en åtgärd, till exempel ett lead, inköp eller annan händelse, kostar dig i genomsnitt per användare (konvertering).
CPC (Kostnad per klick) anger det värde som beräknas genom att klicka på annons, eller vad ett klick på din annons kostar dig i genomsnitt. Med hjälp av dessa KPI: er, kan du beräkna exakt hur dyr en åtgärd (klicka, besöka din hemsida, etc.) är. Ju högre CPC är, desto sämre resultat av din annons. Eventuellt. Målet är generellt att hålla CPC så lågt som möjligt.
CPM mäter kostnaden per tusen visningar. Detta värde används ofta och mycket för att mäta kampanjens framgång och jämföra det med andra kampanjer, som då också har CPM som mål. Inte jämföra äpplen och päron.
CTR (Click through rate), kallas även klickfrekvens, är en viktig indikator och en viktig del av utvärderingen av en annons. Detta jämför förhållandet mellan klick och visningarna av annons. Ju högre CTR-värde, desto bättre fungerar annonsen.
ROE (Return of engagement) är när följare engagerar sig i ens inlägg genom likes, kommentarer och “saves” (när någon sparar ditt inlägg). Om följare skriver till er i direktmeddelande eller svarar i en händelse på Instagram så kommer det också att räknas som engagemang.
Du räknar ut din ROE genom att addera antal likes och kommentarer på ett inlägg, och dividera det med antalet följare. Multiplicerar du sedan det med 100 får du en procentandel.
Ett exempelEtt konto som har 1 200 följare, får 100 likes och 15 kommentarer på en bild.
100 + 15 / 1200 x 100 = 9,5 %.
Engagemangsgraden blir då 9,5 %.
RäckviddRäckvidd visar på antal personer som har sett en annons minst en gång under kampanjens livslängd. Genom att veta din räckvidd får du hjälp med att förstå om kampanjens kostnad är värd det nya antalet kunder som du bearbetar.
ExponeringarAlla gånger en annons visats sammanlagt, inklusive de gånger samma person kan ha sett annonsen flera gånger.
FrekvensAntal gånger en person har sett annonsen i genomsnitt. Denna är viktig att bevaka om du kör en stor kampanj. En bra strategi för att finnas i kundernas medvetande vid köptillfället handlar precis om att visa upp sitt budskap på ett snyggt sätt, glöm inte designen, för många personer i relevant mängd. Det är därför man också mäter frekvensen, för att undvika att budskapet bidrar med en reklamtrötthet som i sin tur kan skada varumärket.
SEO (Search Engine Optimization), sökmotoroptimering eller sökoptimering. Kärt barn har många namn. SEO innefattar det arbete i utvecklingen av en webbplats som gör så att du rankar högre på Googles organiska träfflista, alltså inte betald annonsering, såsom Google Ads. SEM (Search Engine Marketing) eller sökmotormarknadsföring är ett begrepp som innefattar all marknadsföring i sökmotorer, alltså både den organiska rankingen (SEO) och betald annonsering.
Läs mer om SEO i vår guide om SEO.
CTA (Call to Action) är en länk eller knapp som uppmanar besökaren till handling.
SoMe är en förkortning av Social Media. Onödig kanske, men för oss som använder ordet 742 gånger/dag i genomsnitt är det smidigt.
Captions är texterna du skriver till dina inlägg på sociala medier.
DM är ett privat direktmeddelande som du skickar på Instagram, Facebook, Twitter och LinkedIn etcetera.
Engagement Rate är antal procent som sett din post på sociala medier och aktivt engagerat sig i den. Till exempel klickat på en länk, kommenterat, sparat, gillat eller retweetat.
Feed är den ström/det flöde av innehåll du ser med uppdateringar och information på sociala kanaler.
Hashtag är ett ord eller fras som börjar med #-tecknet. Det är ett enkelt sätt att göra ordet eller frasen sökbar/synlig för andra med samma intresse på sociala medier.
Organic reach eller organisk räckvidd är det antal unika personer som ser ditt publicerade innehåll på sociala medier utan att du betalat för att det ska synas.
Paid reach eller betald räckvidd är det antal unika personer som ser ditt publicerade innehåll som du betalat för – annonser, sponsrade poster, sponsrade stories.
GIF står för Graphics Interchange Format och är en standard för icke-förstörande komprimering av bilder. Populärt på webben för att formatet ger möjlighet till enklare animeringar. Ofta fett roliga!
AI betyder Artificiell Intelligens och handlar om simulerad mänsklig intelligens i datorer. AI används bland annat i robotar och bottar, som din schackutmanare eller Siri i telefonen.
ML, förkortat för maskinlärning, innebär att datorer utifrån data, lär sig vanor och applicerar vad den lärt sig när den utför olika uppgifter. Maskinlärning, ML, används bland annat idag i sökmotorer, röststyrning i applikationer och filtrering av spammejl.
AI, artificiell intelligens handlar om att datorer försöker simulera mänskligt beteende när den utgör olika uppgifter. Uppgifterna är bestämda av människor, och datorn har inte möjlighet att utveckla sig själv, eller ändra på uppgifterna. När det kommer till maskinlärning har datorn möjlighet att själv utveckla hypoteser för att effektivisera sin uppgift. I maskinlärning sätter man istället ett regelverk som datorn ska förhålla sig till, och sedan får den själv testa sig fram, lära, hur uppgiften kan lösas på det effektivaste sättet.
AHA!
Tänkte du nu. Ni har ju missat X, Y och Z! Jo, vi vet. Det finns mängder av fler förkortningar vi hade kunnat skriva om, men det blir för mycket. Har vi missat någon superduperviktig förkortning? Skäll på oss via mejl eller sociala medier, och begär minst ett äpple som belöning 😉
United Power grundades 1993 och har sedan dess legat i Falun. Dalabyrån återfinns från och med februari 2022 i Borlänge! Vi tar plats i Dalarna Science Park och fortsätter hjälpa företag och organisationer i Dalarna och övriga landet nå fram och växa.
– Vi tror på Borlänge, som ligger i framkant sett till nya kontorslösningar och co-working spaces. Det händer mycket i staden, så det känns helt rätt att finnas på plats även där. Vi har dessutom många samarbeten i Borlänge och trakten däromkring.
Vi har valt Dalarna Science Park och deras Workflow, eftersom både upplägg och utformning passar oss perfekt så här post covid, i och med de ändrade förutsättningar pandemin har fört med sig. Det är verkligen dags för nyorientering och anpassning och det här blir ett stort och spännande steg för oss som byrå, säger Jessica Engström, VD på United Power
De anställda på United Power bor på olika orter; Falun, Borlänge, Säter och Garpenberg. Bolaget har högt uppställda hållbarhetsmål och att kunna erbjuda alla medarbetare kortare restider, möjlighet att lämna bilen hemma och att välja co-working – som ju effektivt utnyttjar tomma lokaler och optimerar utrymmen – istället för enskilda kontor, går helt i linje med hur vi vill arbeta. Flexibilitet är en förmån, och hjälper många för att få ihop vardagen. Så länge vi ser att våra anställda och våra projekt mår bra i detta kommer vi fortsätta att erbjuda den möjligheten för individuellt arbete.
Förändringen kommer ur tanken om vilken typ av arbetsplats vill vi skapa och vara. Idag möter alla företag både möjligheter och nödvändigheter att bygga upp verksamheter på nytt och därmed forma det näringsliv, samhälle och arbetsplats vi vill ha och behöver. Personalen kommer först – vad vill och behöver de? Den kunskapen är nyckeln till lösningar som både är rätt här och nu, men också inför kommande förändringar och utmaningar.
Det nya upplägget kommer ur vår satsning på framtiden, och hur vi som reklambyrå ska möta den på bästa sätt. Vi identifierade våra utmaningar och tog tillvara insikter och fakta. En omvandling måste till för samtliga arbetsplatser. Det vore naivt att säga att pandemin inte har skapat nya förutsättningar även för oss som reklambyrå:
– För oss är lösningen att både omvärdera företagskulturen och hitta ny energi. Vi möter redan många av våra kunder online, samtidigt som behovet av fysiska mötesplatser är fortsatt stort, både för oss internt och för våra dalakunder. Det är i det fysiska mötet som kreativitet blomstrar och innovativa idéer kommer till. Man kan se det som att vi helt enkelt skiftar fokus från kontorets egenvärde till hur det kan stötta företagskulturen och skapa nya möjligheter.
Redan innan pandemin har vi haft flexibilitet kring arbetstider och arbetsplats. Vi har under 2021 sett över personalens önskemål och företagets behov av lokaler och landat i denna nya lösning. Vi blir en hybridbyrå med möjlighet till hemarbete och kontorsplatser i Borlänge, berättar Jessica Engström, VD på United Power.
Workflow-konceptet ligger rätt i tiden med sitt fokus på flexibilitet, gemenskap, nya mötesplatser och möjligheter till synergier som detta ger. Det stämmer väl överens med vår tanke om den moderna arbetsplatsen, med allt från inspirerande miljöer till hållbar utveckling.
– Vi ser att företag under 2020/2021 etablerat nya sätt att arbeta som kommer att påverka hur våra arbetsplatser ser ut i framtiden. Det är viktigt för oss att vara fortsatt lyhörd och flexibel för att möta våra hyresgäster och deras behov, säger Jörgen Isaksson, VD Fastighets AB Hushagen, som ligger bakom Workflow-konceptet.
Den som vill boka in ett möte med United Power kan nu välja att ses på Dalarna Science Park, Borlänge, eller online.
För ytterligare information om företaget…
I kölvattnet av en pandemi som i mycket ritat om marknadsföringslandskapet är det massor man som företagare behöver ha koll på för att maxa sina förutsättningar. Konsumenternas förväntningar och kraven kring hållbar utveckling är två saker som starkt influerar trenderna för marknadsföring under det kommande året. Likaså vikten av att bygga varumärke, ingå strategiskt smarta samarbeten och att våga sticka ut i kommunikationen.
Vi har listat 10 av de viktigaste trenderna som företag behöver förhålla sig till 2022, häng med!
Där marknadsföringsbudgeten tidigare varit inriktad mot sälj pekar allt mot att de som skiftar fokus till varumärkesbyggande aktiviteter har allt att vinna. Idag har alla kunder tillgång till information och kunskap om varor och tjänster, därför blir det vitalt att skapa och upprätthålla relationen till kunden.
Hur? Genom att visa vilka ni är – varumärkets personlighet – och vilka värden ni har att erbjuda, utöver de tjänster eller produkter ni säljer.
I och med de ständigt ökande förväntningarna blir det centralt att ta fram och konsekvent jobba och kommunicera efter en röd tråd, som håller samman varumärket – oavsett i vilken kanal kunden befinner sig. Om man ska kunna vara med i konkurrensen om kundernas uppmärksamhet krävs igenkänning i allt från utseende och tonalitet till bemötande och värdeskapande.
Målet med det hela är som alltid att skapa lojalitet och stanna kvar top of mind hos sina kunder – både de befintliga och de potentiella.
Det låter kanske drastiskt, men det handlar helt enkelt om existensberättigande i en värld där allt fler krav och förväntningar skapar förutsättningarna för ett varumärkes vara eller icke vara. Konsumenternas åsikter och värderingar styr både deras val och prioriteringar – och de förväntar sig att företag agerar hållbart.
EU vill skärpa lagen kring företags hållbarhetsrapportering med en bindande standard som idag berör alla företag med fler än 250 anställda. Även om man inte berörs av detta lagkrav idag, är det nödvändigt att “våga prata om det”. Tänk på att löpande kommunicera ert högre syfte: hur ni stöttar etiska motiv, jobbar med hållbarhet och gör andra val som bidrar till en bättre värld.
Likgiltighet och ovilja att visa transparens i frågor om hållbar utveckling och vad man gör för att bidra till att göra världen till en bättre plats, riskerar att placera varumärket i limbo.
Ta en sekund och fundera på vad det är som berör och skapar engagemang hos era kunder. Att kommunicera hållbarhet, engagemang och värderingar är som sagt viktigt, hand i hand med den röda tråden. Men på vilket sätt gör man det bäst? Hur undviker man att kommunicera mellanmjölk, som mottagaren bara rycker på axlarna åt? Just det: genom att väcka känslor. Och hur gör man det? På det gamla hederliga sättet – med humor, värme, ilska och rädsla.
Det handlar inte om att förolämpa eller skapa panik, utan snarare att skapa content som manar till dialog och öppnar upp för mottagarna att göra egna inspel. Om ett ämne som läggs fram konnoterar känslor är chansen större att inlägget skapar engagemang hos fler och får större spridning. Var med andra ord inte rädd för att ta ställning i frågor och prata om det som ni brinner för – det kommer att skapa både mothugg och medhåll även i den egna målgruppen. Men om vi tänker efter, vad är egentligen alternativet?
If you stand for something you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing you will have nobody for you and nobody against you.
— Maurice Saatchi
I en värld där mjuka värden alltmer styr är det inte längre influencers med miljontals följare som genererar effekt. Nej, idag är det personliga konton med färre följare och nära relationer som dominerar. Krasst är den enkla anledningen att engagemanget blir högre när innehållet är mer känslostyrt och personligt.
Mikro- och nano-influencers definieras av en följarskara på 1k–10k följare. Då de lägger mer tid på dialog med sina följare blir förtroendet högt. Här handlar det för företag om att hitta samarbeten som direkt korrelerar med det faktiska erbjudandet.
Om du exempelvis säljer trädgårdsredskap är chansen större att en trädgårdsentusiast med en liten men engagerad följarskara blir en lojal ambassadör, som ärligt och med entusiasm delar med sig av sina positiva åsikter om ditt varumärke och erbjudande. Så, lägg mindre tid på att försöka ingå samarbeten med jättarna – det är numer små konton med trogna följare och med en tydlig koppling till just ditt varumärke som kommer att generera mest trovärdighet och bäst effekt.
Att tredjepartscookies fasas ut helt från Google under 2022 och att IOS 14-15 gör det svårare att spåra användare, innebär att den digitala marknadsföringen blir lite krångligare. Allt handlar om data, och det bottnar i konsumenternas krav på mer integritet online. Med det sagt: konsumenterna efterfrågar en mer skräddarsydd upplevelse, med annonser som är värdeskapande och relevanta för just dem.
Samtidigt vill plattformarna äga hela köpcykeln, vilket vi redan sett prov på med bland annat social shopping och Facebook- och Instagram-butiker.
Vad det innebär för dig som marknadsförare? Först och främst: testa att lägga konverteringen direkt på plattformarna. Men lägg också tid och energi på att hitta nya sätt att samla in data. Data är kunskap om beteenden och köpmönster – vad kan du göra för att hämta in den kunskapen på nya och kreativa sätt?
Vad ska du mäta? En grundläggande mätning mäter saker som antal besökare till din hemsida varje månad, antal nya Facebook-följare eller topp 10 mest besökta sidor på din webbplats.
Du kan exempelvis mäta kvaliteten på dina besökare och följare.
I Google Analytics kan och bör du sätta upp Målspårning via GTM. Exempelvis:
Anteckna vilka saker du vill mäta och ta sedan hjälp med att få korrekt mätning i Analytics. Börja använda datan till att ta bättre beslut. För svårt? Läs vår nybörjarguide till Analytics.
Marketing automation, drip kampanjer, always on… kärt barn har många namn. Och ännu fler möjligheter! Det handlar krasst om ständigt pågående marknadsföring, som bottnar i en långsiktig strategi istället för en specifik säljkampanj som körs över en kort tidsperiod. Utgå från tanken att dagens kunder aldrig sover. De förväntar sig att hitta den information de söker, oavsett när de söker efter den.
Allt pekar på att anpassning efter individ kommer vara fortsatt viktig för att lyckas med sin digitala marknadsföring. Nyckeln är att (trots utmaningarna som listas under punkt 5) samla in data och insikter om dina kunder och besökare, så att du enkelt kan anpassa dina budskap efter olika personers behov och önskemål. Allt är inte relevant för alla, och ju mer specifik du kan vara, desto bättre effekt får du.
Facebook har tidigare annonserat att de kommer lägga allt mer fokus på att bygga starkare gemenskap människor emellan. 2022 är det just grupper de tror och satsar på och möjligheterna för företag att börja jobba aktivt med redan existerande, eller egna grupper är stora. I guiden Grupper på Facebook är det nya svarta listar vi nya funktioner och tipsar om hur företag kan göra för att komma igång!
Optimera givetvis för konvertering: att få besökaren att göra vad du vill att de ska göra på sidan. För att lyckas med det är kommunikation allt. Både i bilder, design, användarvänlighet, text, språk och budskap.
Har ni…
Bra, då är ni på gång! Kanske är det till och med dags att förbättra allt detta ännu mer?
Och förresten: SEO är lika viktigt idag som igår. Läs eller ladda ner vår utförliga SEO-guide.
Facebooks nya storsatsning och namnbyte till Meta och deras Metaverse är fortfarande i sin linda. Det finns potential att det blir både stort och revolutionerande, men än så länge kan du sitta lugnt i båten. För de flesta små och medelstora företag i Sverige finns ingen anledning att redan nu investera tid och energi här. Håll ögonen öppna och häng med i utvecklingen. Inom en snar framtid har du kanske en butik i Virtual Reality-världen. Frågan är: i vilken av dem? ?
Vi vet att det kan kännas övermäktigt att hänga med när allt snurrar så fort. Att dessutom prioritera rätt, stärka varumärket, samla in relevant data och mäta rätt saker gör det hela ännu mer komplicerat.
Vi finns för att du ska slippa göra allt det där själv. Digital strategi, kampanjidé, koncept, annonsstrategier, förbättring av hemsidan,det grafiska uttrycket och jakten på den där röda tråden – you name it – vi gör rubbet. Och det bästa av allt: vi är bara ett telefonsamtal bort!
Ring Jessica på 070 766 10 73 för 20 minuters kostnadsfri rådgivning, så lotsar hon dig rätt i myllret. Inte där än? Skicka ett mejl och berätta om det.
En gång i tiden la ni tid och kraft på att ta fram en grafisk profil med en röd tråd som speglade verksamheten. Den skulle skapa igenkänning och underlätta arbetet med att skapa kvalitativ kommunikation. Hur länge sen var det nu? Hoppsan, det var visst ett tag sen. Vad har hänt med verksamheten sedan dess? Branschen, marknaden, omvärlden? Och vad har hänt i medielandskapet? Det är – törs vi lova – dags att stämma av hur aktuell och funktionell den grafiska profilen är, och om den behöver uppdateras. Tänk digitalt, tänk tillgängligt, gör den överskådlig och webbaserad. Och sist men inte minst: förankra den.
De visuella intryck som vi möter har blivit fler och fler; därmed har betydelsen av att hålla ihop den visuella kommunikationen ökat. Att kommunicera utifrån en grafisk profil bygger både förtroende och varumärke. Att ta hand om profilen och hålla den uppdaterad bygger vidare på förtroendet. Utvärdera den grafiska profilen med ett till två års mellanrum, för att se om något behöver justeras eller utvecklas.
Många grafiska profiler skapades när trycksaker fortfarande dominerade och anvisningar för webben är därför ofta löst infogade. Idag behöver du inte tänka digitalt också, du behöver tänka digitalt i första hand.
Den grafiska profilen ska göra sig bra på webben och sociala kanaler. Allt ska dessutom se bra ut både på stor och liten skärm.
En logotyp som kan inneslutas i en fyrkant är anpassad för digital kommunikation och fungerar i olika kanaler.
Ta fram en eller flera profilerade bakgrunder för medarbetare att använda i digitala möten med externa deltagare.
Bildmanéret bör innehålla särskilda anvisningar för sociala medier. Där är det en fördel med en dynamik och autenticitet; det vill säga att bilderna inte ser alltför ensidiga och arrangerade ut.
Lägg upp riktlinjer för rörligt innehåll. Säkerställ att avsändaren syns i det rörliga materialet och inte bara i tillhörande text. Bestäm hur logotypen ska visas, i början eller slutet av filmen. Kom också ihåg att lyfta vad som gäller för namnskyltar, ikoner och andra grafiska element, i produktionen av rörligt material. Här aktualiseras också frågan om hur varumärket ska låta. Vad ska gälla vid urval av musik, ljudeffekter och voice-over?
Ha kontraster i åtanke när ni granskar färgpaletten. Är det möjligt att skapa bra kontraster med färgerna som ingår?
I WCAG 2.0, standard för tillgängligt innehåll på webben, är gränsvärdet för kontraster AAA för att nå upp till den högsta nivån. Det ger en bättre användarupplevelse för alla. (Det finns flera gratisverktyg för att mäta kontraster.)
Det bör finnas åtminstone tre starkare färger med i paletten. Starka färger behövs bland annat för felmeddelanden, länkar och informativ grafik.
Välj med fördel minst två typsnitt som kompletterar varandra och fungerar bra ihop.
Ett av typsnitten måste fungera att läsa på skärm och stödjas av vanliga webbläsare. Enkelhet är ett ledord. Tänk på att tunnare typsnitt generellt är svårare att läsa, och blir ännu svårare på mobiltelefonens skärm.
Text bör inte ligga ovanpå bilder om bakgrunden skiftar i färg och kontrast på ett sätt som gör den svårläst.
Känns bildmanéret stereotypt och ensidigt? Uppdatera till ett mer medvetet och inkluderande manér. Ta med exempel som visar manéret.
Ta fram presentationsmallar i både mörk och ljus version. Tänk på att det behövs en bra kontrast på texten vid användning av mörk bakgrund. Presentationer som ska visas på stora skärmar blir lättare att läsa med mörk bakgrund. Ska du skicka ut kopior av presentationen efteråt? Välj den ljusa versionen!
Missa inte att ta med direktiv för e-postsignaturen i den grafiska profilen. Oavsett om ni vill ha en stilren eller mer iögonfallande signatur – gör den tydlig med väl synlig kontaktinformation och goda kontraster.
Sträva efter att göra den grafiska profilen överskådlig, undvik att göra den överkomplicerad. Den ska vara begriplig och användbar för människor med olika kunskapsnivåer och erfarenheter.
Gör tydliga avsnitt och en innehållsförteckning. Var pedagogisk. Presentera inte bara hur det ska se ut, utan ge också visuella exempel på hur det inte ska se ut, så minskar risken för snedsteg.
Är den grafiska profilen omfattande kan du vid sidan om den kompletta versionen göra en enklare version, en grafisk guide, för att få hela organisationen att förstå vikten av rätt färger, typsnitt och användning av logotypen.
En tryckt grafisk profil kan vara trevlig att hålla i. Nackdelen är tryckkostnaderna och att den blir svårare att uppdatera.
Men .pdf då? Lättare att uppdatera förstås, men hur säkrar ni att inga gamla versioner skvalpar omkring?
En webbaserad grafisk profil är enkel att uppdatera. Du kan lägga in rörliga exempel och den finns tillgänglig på ett ställe. Vill du inte att den ska vara åtkomlig för allmänheten kan du antingen publicera den på organisationens intranät, eller på webben med krav på inlogg. För exempelvis statliga och kommunala bolag finns dock också en poäng med öppenhet.
För förståelse och engagemang hos de som förväntas ta del av och använda den behöver du bemöda dig om att förankra den grafiska profilen.
Nämn gärna kärnvärden, nyckelord och mål i verksamheten i en kärnfull sammanfattning av hur företaget vill kommunicera. Förmedla att syftet med profilen är att underlätta allt detta.
Ta ett möte med medarbetarna och lyft det som är nytt i den grafiska profilen, och hur befintliga delar ska användas framöver. Det är också ett tillfälle att få feedback på om något är oklart och behöver förtydligas innan uppdateringen kan anses vara färdig.
Vi fattar, det blir lätt mycket att ta in när det gäller ens grafiska profilering och tonalitet. Tur att vi är experter!
Man kanske tror det är svalt men Facebook är fortfarande hett! Den är de facto den mest populära kanalen idag: hela 71 % av svenskarna finns här. I åldersgruppen 26 år eller äldre är Facebook det mest använda sociala nätverket.
(Källa: Svenskarna och Internet 2020)
2019 var ett utmaningarnas år för Facebook – man kunde se en nedåtgående trend. Flera användare slutade uppdatera sina flöden och dela andras innehåll. De slutade till och med att följa själva flödet på Facebook. Under 2020 kunde man däremot se att något började förändras. Förmodligen eftersom allt fler började jobba hemifrån och fick behov av att söka efter en social plattform.
För att lyckas på Facebook som företag måste man börja tänka utifrån ett relationsskapande perspektiv. Att förlita sig på företagssidan räcker inte, man måste börja engagera sig i andra människor och andra företag. Men! Självklart ska man också vara duktig på att skapa bra content och posta aktivt.
När man skapar innehåll är det viktigt att tänka en Call to action. Begär inte för mycket, försök istället tänka: vad vill du att användaren ska göra när den läst ditt inlägg? Titta på en film, kommentera, dela, klicka sig in på sajt?
Det finns i stora drag tre typer av innehåll:
Algoritmen! Det är återigen svårt för företag att nå ut till både befintliga och potentiella följare. Det räcker inte att sätta sin tilltro till organiskt innehåll: annonsering och sponsring av inlägg är ett måste idag. Du kan välja att sponsra inlägg på tidslinjen, som betalas och marknadsförs mot en specifik målgrupp. Men ännu effektivare är Facebook-annonser som sätts upp via Facebooks egna verktyg – Ads Manager – och erbjuder mer avancerade anpassningslösningar.
Om ett inlägg på Facebook “flyger”, alltså att det får många kommentarer och/eller delningar, kan det finnas en poäng i att passa på att sponsra upp det. Om det görs ska inlägget antingen riktas mot de som redan följer sidan – för att säkerställa att alla sett det lyckade innehållet – eller så ska inlägget riktas mot en uppsatt intresse- och geografistyrd målgrupp.
När man skapar en annons finns det olika typer av annonsformat, se samtliga HÄR.OBS! Det är stor skillnad på annonsering på sociala medier och att sponsra upp ett inlägg. Läs mer om det HÄR.
Efter publicering – Glöm inte!
Vi kan det här som ett rinnande vatten: från att sätta en social mediestrategi till coachning och utbildning internt, skapa content till dina kanaler, publicering och uppföljning, paid social eller annat du kan tänkas behöva hjälp med. Puh! Det är en hel del som behöver falla och stanna på plats. Vi tror faktiskt att du kan bättre! Får vi berätta hur?
Don’t be a stranger: hör av dig så kör vi.